Centraal Tsjechië nabij Praag

21 oktober 2006 - Sedlecko, Tsjechië

In 2006 gaan we weer naar Tsjechië, naar het platteland dit keer. Cindy is dit jaar niet meer mee op vakantie. We komen terecht in het plaatsje Sedlecko, 70 km. onder Praag. Dit omdat een bezoekje aan Praag op ons verlanglijstje staat. We worden bijzonder vriendelijk ontvangen door de huiseigenaar die behalve tsjechisch ook 3 woorden duits spreekt. We krijgen elke dag verse appeltjes uit zijn boomgaard en hij is erg gecharmeerd van onze honden, hij komt zelfs hondenkoekjes voor ze brengen. Vanuit dit huisje kunnen we veel leuker wandelen met de honden dan vorig jaar in Rudnik.

Het is een leuk huisje maar wat we echt missen is een bank of comfortabele stoelen. Er staat alleen een eettafel in de kamer met rechte houten stoelen. Op zich niets mis mee maar na een week verlang je er toch naar om een keertje lekker onderuit te zakken op een bank,

De eerste dag komen we in Pribram, een oud mijnwerkersstadje waar we Svata Hora, een klooster op de heilige berg (wat een klim) en het mijnwerkersmuseum bezoeken. Tevens wordt dit onze stek voor de boodschappen en vinden we hier ons favoriete restaurant voor deze vakantie. Weer lekker hemenex eten. Hmmmmm.

We trekken een dag uit om naar Praag te gaan en ik moet zeggen......een prachtige stad met o.a. de Vitaskathedraal, de Karelsbrug, de beroemde klok van het raadhuis, de artiesten op straat, enz. We laten een portret tekenen van de jongens op de karelsbrug, heel treffend, mooie karikatuur. Ik wil hier ooit terugkomen om op mijn gemakje Praag te bekijken en te beleven. Één dag is te kort om deze mooie stad goed mee te maken. Maar ik wil nooit meer zelf rijden in Praag, wat een chaos is dat.

Kasteel Orlik is mooi om te zien en de stuwdam en het orlikmeer zijn geweldig. Ook heel leuk om langs het meer te wandelen met de honden.

Svikov is echt een plaatje, wat een prachtige natuur en wat een mooie burcht-ruïne. Dat het ook nog eens fantastisch mooi weer is maakt het nog mooier. Pech dat we geen korte broeken bij ons hebben, maar wie verwacht nu van dat warme, zonnige weer in oktober.

Tot slot gaan we ook nog een dag naar Plzen. Helaas een verloren dag, wij vinden er niets aan. Zonde van de tijd om heen en weer te rijden. Behalve het beklimmen van de toren is er werkelijk niets te beleven dat wij interessant vinden.

En dan zit het er weer op. Onderweg naar huis komen we vlakbij de grens langs een grote aziëmarkt waar wij nog een paar uurtjes doorbrengen en onze slag slaan. De jongens hebben weer voldoende nieuwe kleding voor het komende jaar.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade