Sri Lanka 2024, naar Unawatuna

20 februari 2024 - Galle, Sri Lanka

Dinsdag 20 februari, naar Unawatuna.
We hadden een lekker nachtje in het Centauria Hotel in Embipilipitiya. Een prima hotel met een luxe uitstraling maar het is een beetje vergane glorie. Maar niks mis mee hoor.

We zijn nu op weg naar Unawatuna. Onderweg stoppen we bij een vissershaventje waar we zeeschildpadden zien. Er staan fishpoisontrees waarvan de vruchten niet eetbaar zijn.

Ook stoppen we bij een zeeschildpaddenopvang. Kleine schildpadjes die overdag uit het ei komen worden opgevangen en pas 's avonds in zee losgelaten omdat de meesten anders direct door vogels opgegeten worden. Tevens verzorgen ze gewonde schildpadden die bijv. in vissersnetten terecht kwamen tot ze weer teruggezet kunnen worden.

De volgende stop is bij de paalvissers van Unawatuna. Dat is een beetje nep, als wij aankomen rennen de vissers naar een paal in zee zodat we foto's van hen kunnen maken. Helemaal nep is het niet want elke ochtend vroeg vissen deze mannen op deze manier. Overdag is het te heet en is de kans op verbranden te groot. Will kruipt ook op zo'n paal en krijgt een hengel met visje aangereikt haha. Hij komt uiteraard niet met droge schoenen terug op het strand.

We gaan Galle bekijken. Een schitterend Dutch Fort waar binnen de muren een koloniaal stadje is gebouwd. Het heeft mooie gebouwen en is best interessant om in rond te lopen. Helaas is het extreem heet dus zoeken we al gauw verkoeling in een restaurantje met ventilator.

We checken in bij Sanmira Renaissance Hotel in Unawatuna. Dit hotel heeft uitzicht op zee. Wij hebben een kamer op de 5e verdieping en er is geen lift. Hier word ik niet heel erg gelukkig van. Mahendra zorgt ervoor dat we naar een kamer op de begane grond kunnen verhuizen. Erg fijn.

We gaan even lekker zwemmen, afkoelen doen we echter niet, het water is gewoon warm. Daarna wil ik even onder de douche doorlopen. Maar helaas beschikken we wel over 3 douchekoppen maar zijn er geen knoppen om ze aan te zetten. Alleen een kraan om je voeten te wassen werkt. Lekker dan.

We gaan met Ann en Marc eten bij een restaurant aan de overkant van de weg. Het eten (gegrilde garnalen met salade en patat) is werkelijk hemels. Ook de kip van Will is zalig. Fijne afsluiter van de dag. Terug in het hotel drinken we nog een biertje met Mahendra alvorens ons bed in te duiken. Morgen vroeg dag.

Jouw reactie