Mexico: Isla Holbox

12 februari 2012 - Holbox, Mexico

Vanuit Tulum reizen we naar Isla Holbox. Eerst met de bus naar Cancun, dan met een bus naar Chiquila en dan nog met de boot naar het eiland. Op het eiland rijden nauwelijks auto's maar hier rijden ze voornamelijk met golfkarretjes. De wegen zijn niet verhard en vorige week heeft het veel geregend. De gevolgen daarvan zijn nog goed te zien, de wegen liggen vol met gigantische plassen. Lopend in het donker met onze rugtassen op is het uitkijken om niet uit te glijden op de glibberige, modderige wegen.

Het valt hier niet mee om een slaapplaats te vinden, de hostels zitten vol en we moeten uitwijken naar een hotel. We mogen onze tassen achterlaten in een hostel terwijl we verder zoeken naar een beschikbaar bed. En natuurlijk lukt dat. We vinden een plekje in hotel Posada La Raza op de Zocalo. We eten een hapje op het plein, leggen nog een kaartje en gaan dan lekker naar bed. Ik tref weer beddegoed waar al iemand in heeft gelegen. Nou ja, liggen maar weer, kussen op de vieze plekken, ogen dicht en slapen maar.

Als we wakker worden is het een dooie boel op het eiland, geen mens te zien. Gelukkig is er al wel een restaurantje open waar we kunnen ontbijten. Na het ontbijt zoeken we de enige geldautomaat op die het eiland bezit want we zijn bijna door onze contanten heen. Maar jammer, maar helaas, de geldautomaat werkt niet en er is op het hele eiland geen mogelijkheid om aan geld te komen. Gelukkig zijn er wel een aantal restaurantjes waar we met een creditkaart kunnen betalen.

We gaan we op zoek naar activiteiten. Er wordt een vaartocht aangeboden naar diverse eilanden, maar daar hebben we niet zoveel trek in. Lijkt ons meer van hetzelfde. We willen graag snorkelen maar dan moeten we naar een plek waar te veel wind verwacht wordt en daardoor is dit niet mogelijk.

Nog maar eens bij een ander reisbureautje proberen en we vinden er een die niet snorkelen aanbiedt, maar wel zeevissen. Niels, Sven en Lars hebben dat nog nooit gedaan en het lijkt hen wel leuk. We kunnen met de creditkaart betalen, dus we boeken voor vanmiddag. Ik hoef niet zo nodig mee en ik vermaak me wel met winkeltjes kijken. Moeten ze wel open gaan, want vooralsnog zijn ze allemaal nog gesloten.

We lopen naar het strand en bekijken de vele vissende pelikanen, erg leuk om te zien. De water van de Golf van Mexico is niet blauw maar groen en niet erg helder. De stranden en de zee liggen vol met wier en nodigen niet erg uit om te gaan zwemmen.

We gaan een hapje eten bij een strandtent en vragen daar waarom het zo'n stille boel is op het eiland. Het blijkt dat de eilandbewoners gewoon lui zijn en pas hun restaurantjes en winkeltjes openen als ze wakker worden en dat is meestal niet voor de middag. We eten een zeer smakelijk klaargemaakt visje.

Dan is het tijd om naar het reisbureau te waar de jongens om 1 uur opgehaald worden om te gaan zeevissen. Daar wordt ons verteld dat het feest niet door kan gaan vanwege te harde wind. Het evenement wordt verzet naar morgenochtend 8 uur, want dan is er kans dat de wind veel minder zal zijn.

Dus vermaken we ons met kaarten onder het genot van een lekker biertje. 's Avonds is het nog steeds een dooie boel op het eiland. Er is een basketbalwedstrijd aan de gang waar we enige tijd naar kijken. De bars aan het strand zijn zonder klanten en nodigen ook niet uit om eens lekker uit ons dak te gaan. Als het 11 uur is gaan we maar naar bed, er is hier gewoon niets te doen.

Om 12 uur schrikken we wakker, het feestgedruis is losgebarsten, er is live-muziek en het klinkt alof het bandje naast ons bed staat. Wonder boven wonder val ik toch in slaap maar als ik om half 4 wakker wordt is er nog steeds muziek te horen. Ben benieuwd of er ook feestvierders zijn want als dat zo is is het mij een raadsel waar ze vandaan komen.

Om half 9 de volgende ochtend wordt duidelijk dat het zeevis-avontuur niet door kan gaan vanwege de wind. Het reisbureau heeft geen contanten om ons ons geld terug te geven. Ze heeft een uurtje of 2 nodig om dat geld bij elkaar te krijgen. Prima, dan gaan wij even ontbijten en dan heb ik daarna weer contanten. We besluiten om het eiland te verlaten want het is hier zo saai. We checken een dag eerder uit en krijgen ook het geld van de laatste nacht terugbetaald. Helemaal fijn.

We bellen Abigail van Bed&Breakfast Garden in Cancun of we vandaag al terecht kunnen. Gelukkig kan dat. Dus op naar Cancun.