Mexico: Ruïne aan zee

11 februari 2012 - Tulum, Mexico

We komen in het donker aan in Tulum en gaan direct op zoek naar een slaapplaats. We komen terecht in hostel Casa Del Sol. Rond 10 uur gaan we op zoek naar een hapje te eten en daarna ploffen we neer voor een borreltje en een biertje in een klein en gezellig cafeetje.

Wat opvalt is de enorme politie-patrouilles die hier de hele avond non-stop rondrijden met verblindende zwaailichten. Lijkt heel erg nutteloos maar zal wel ergens goed voor geweest zijn.

Als we wakker worden gaan we met de taxi naar de ruïne van de Tulum-tempels. We vinden voor het eerst een taxichauffeur waar we met ons vijven in de taxi mogen. We spreken af dat hij ons voor 50 pesos naar de ruïnes brengt. We stappen in en rijden maar. Maar helaas, na zo'n 500 meter moet hij aan de kant van de politie want hij heeft één persoon te veel in zijn taxi. Hij kletst wat heen en weer met de agent en verontschuldigd zich vele malen. Er worden handen geschud en dan gaan we weer.

Bij de ruïne zegt de chauffeur dat hij een bekeuring van 200 pesos heeft gekregen en dat wij daar de helft van moeten betalen. Ja, doei, wij zijn gekke Henkie niet. We hebben 50 pesos afgesproken en hij heeft vrijwillig 5 mensen in zijn taxi gelaten. Dus we geven hem 50 pesos en lopen weg. Als we achterom kijken zien we dat hij zit te huilen en dat vinden we dan ook weer zielig, dus we geven hem nog 20 pesos extra. Niels vindt het stom dat we dat doen. Hij heeft al zo vaak mensen zien huilen om geld los te krijgen. Stom gedoe.

Deze ruïne is weer overwoekerd door toeristen, mijn god, wat een enorme mensenmassa loopt hier rond. Deze ruïne zelf vinden we niet heel bijzonder. Wat deze ruïne bijzonder maakt is de lokatie aan zee. Dat is werkelijk prachtig. En hier lopen heel veel leguanen rond, leuk.

Als we rondgelopen zijn gaan we naar het strand, het is prachtig, mooi en warm weer, dus een lekkere plons in het mooie, heldere water van de Caraïbische zee zien wij wel zitten. De jongens proberen op hun handen te lopen en dat lukt Sven al aardig. Voor Niels en Lars is het nog even oefenen.

Als afsluiter gaan we nog een uurtje zwemmen in de Gran Cenote. Al weer een cenote zou je zeggen, maar ook deze is weer prachtig mooi en ook net weer even anders dan de vorige. Dus toch weer genieten.

's Avonds eten we ontzettend lekker. We vinden de mexicaanse keuken trouwens zowiezo erg lekker. Dan gaan we nog voor een biertje en een tequila naar hetzelfde cafeetje van gisterenavond alvorens naar bed te gaan.