Mexico: Watervallen en tempels

8 februari 2012 - Palenque, Mexico

Om 6 uur worden we opgehaald door Erik, een mexicaan die ons vandaag rondrijdt met zijn minivan. Eerst gaat de reis naar Aqua Azul, blauw water. We proberen nog wat te dutten omdat we eerst 2 uur moeten rijden en dan ergens gaan ontbijten. Na het ontbijt nog eens anderhalf uur rijden en dan staan we bij Aqua Azul.

We hebben de zwemkleding aan want zwemmen in helderblauw water..... dat lijkt ons wel wat. Als we uitstappen vertelt Erik ons dat er alleen gezwommen mag worden op de aangegeven plaatsen omdat het vanwege de watervallen te gevaarlijk is om overal de rivier in te gaan. Op de borden lezen we hoe het komt dat het water hier zo blauw is, mineralen. Dan staan we bij het water...... maar waar is het blauw??? Het is gewoon grijzig water en het nodigt beslist niet uit tot zwemmen.

De watervallen zijn wel erg mooi. We klimmen langs de rivier omhoog en hopen nog een glimp van Azul op te vangen maar helaas..... overal grijs, grauw water. Heel erg jammer. Dan blijkt maar weer dat de dingen waar je je veel van voorstelt gewoon tegen kunnen vallen en de dingen waar je nog nooit van gehoord hebt heel mooi kunnen zijn. Maar eerlijk is eerlijk, behalve het ontbreken van de blauwe kleur is de rivier met zijn vele watervallen en stroomversnellingen gewoon mooi.

Dan gaat de trip verder naar de waterval van Misol-Ha, een waterval die 27 meter hoog is. We kunnen achter deze waterval langs lopen en komen er zeiknat weer achter vandaan. En dit is echt heel mooi om te zien. Prachtig.

En als laatste attractie van deze dag bezoeken we de tempelruïnes van Palenque, die midden in de jungle liggen. De belangrijkste delen van dit maya-complex hebben ze uit de jungle vrijgemaakt en zijn te bezichtigen. We huren hier een gids om zo wat meer te weten te komen over de oude maya-cultuur. Erg interessant.

Enkele belangrijke bouwwerken in Palenque zijn:

De Tempel des doods met een stucco afbeelding van de God des Doods.

De Tempel van het Kruis,

De Tempel van de Zon

De Tempel van het Graan

Dit zijn sierlijke tempels bovenop een stappenpiramide, elk met een uitgebreid reliëf in de binnenkamer. Het zijn monumenten voor koning Pakal. De afbeeldingen tonen de Scheppingsboom van de Mayamythologie.

Het Palacio dat eigenlijk aan elkaar verbonden gebouwen en binnenhoven zijn die over geruime tijd op een breed kunstmatig terras gebouwd zijn. Het 'Paleis' bevat prachtige beelden, stucco-reliëfs en een opmerkelijke toren met vier verdiepingen.

Het Aquaduct dat de Otulum rivier onder de vloer van Palenques hoofdplein leidt.

Er zijn nog meer tempels, graven en woningen van de elite, en op enige afstand van het centrum, een veld voor het Meso-Amerikaans balspel. Dit spel werd gespeeld door 4 mensen en de verliezers werden slaven en de winnaar werd geofferd. Lijkt me fijn om hieraan mee te mogen doen.

Na de bezichtiging van deze zeer indrukwekkende tempels gaan we naar het plaatsje Palenque waar we al snel een hostel vinden om te overnachten. Niels voelt zich nog steeds niet goed en gaat weer vroeg naar bed.

De volgende dag willen we naar Calakmul maar overal komen we te laat. Voor zo'n tocht hadden we om 6 uur vanmorgen moeten vertrekken. En daar hadden we geen van allen zin in. We besluiten om naar het busstation te gaan om te kijken hoe laat de bussen vertrekken. Dan komen we langs nog een touroperator en besluiten nog één keertje te proberen of er iets te regelen is. Maar naar Calakmul is echt niet te doen.

Als we naar buiten lopen zien we een excursie, een wandeltocht van 5 uur door de jungle. Gaaf, maar helaas is die vanmorgen om 8 uur vertrokken. Terwijl we staan te lezen komt de man van het reisbureau naar buiten en na wat heen en weer praten blijkt dat we deze tocht ook vanmiddag kunnen maken. Tenminste.... de mannen dan, want 5 uur lopen gaat echt niet met mijn voeten. Maar ik vermaak me wel in het dorp.

De mannen gaan op wandelsafari en komen helemaal enthousiast weer terug. Het was buitengewoon mooi en ze hebben het heel erg leuk gehad. Ondertussen heb ik kaartjes gekocht voor de nachtbus naar Chetchumal die om 10 uur vertrekt. Hebben we nog mooi even de tijd om een hapje te eten voor we aan de reis beginnen.