Nepal1: Chitwan National Parc

4 februari 2010 - Sauraha, Nepal

Na een vroeg ontbijt vertrekken we om 8,30 uur richting Terai, het laagland van Nepal. We rijden door de bergen van de Himalaya, genieten van een prachtig landschap en de sprookjes die Cindy onderweg voorleest, zien de enorme armoede van mensen die in golfplaten hutjes langs de weg wonen, lunchen onderweg en komen omstreeks 16.30 uur aan in Royal Park Hotel in Sauraha, nabij Chitwan National Park. Hier hebben we een arrangement geboekt en het middagprogramma hebben we al gemist. We lopen even het dorp in en zien onze eerste olifanten. Ook zien we aan opschriften als "wisselkantoor" en "patatje oorlog" dat hier vaak nederlanders komen. Bij het diner komen we er achter dat het hele park volzit met nederlanders. Na het diner nog een sprookje van Cindy en om 20.00 uur liggen we op bed. Deze nacht slaap ik heel slecht door de vele blaffende honden.

Om 7 uur worden we gewekt, om half 8 moeten we aan het ontbijt zitten en om 8 uur gaan we op weg voor een olifantensafari. We kunnen met 4 op een olifant. De kids gaan met elkaar op een olifant en Will en ik komen met een stel uit zeeland op de olifant te zitten. Onze gids Fuie vertelt het een en ander en dan gaan we de jungle in. En dat is echt supergaaf. We zien veel herten en apen en ook 3 neushoorns waarvan er één een flinke jaap op zijn bil heeft van een gevecht. We kunnen heel dicht bij de neushoorns komen omdat de olifanten waar we op zitten onze geur maskeren. Heel bijzonder om mee te maken. We trekken over smalle paadjes door de jungle, steken de rivier met krokodillen over, komen door prachtige natuur, hebben leuk gezelschap. Als we terugkomen in Chitwan staat Fuie ons weer op te wachten om ons met de jeep weer terug te brengen naar het hotel. We drinken thee in het zonnetje in de tuin.

Daarna lopen we naar de rivier waar de olifanten gewassen worden. Dat is ook heel gaaf om te zien. Na de lunch kunnen we lekker in de tuin relaxen totdat Fuie ons komt ophalen om in uitgeholde boomstammen op de rivier te gaan varen. We gaan krokodillen kijken en zien er behoorlijk veel. Op een gegeven moment stuurt de "kapitein" recht op een krokodil af die wegschiet het water in als  we hem bijna raken met de boot. Na een uurtje varen komen we bij het Elephant Birth Centre waar Fuie ons veel informatie geeft en waar we de olifanten kunnen bekijken.

De olifanten gaan elke dag de jungle in waar ze vrij rond kunnen lopen. 's Middag worden ze weer terug gehaald naar het centrum. Voor de veiligheid van de bezoekers staan ze aan de ketting. Hier zien we de enige in leven zijnde olifantentweeling ter wereld. Twee jonge olifantjes lopen los rond. We worden door Fuie gewaarschuwd dat ze nog wel eens ondeugend kunnen zijn. Dus uitkijken dat ze niet op je tenen gaan staan of je arm breken met hun slurf. Het is superleuk! We lopen terug door een kudde waterbuffels, steken de rivier over en worden met een jeep terug gebracht naar Sauraha.

Terug in het park is er een optreden door Tharu-dansers en ook dat is leuk. De laatste dans komen ze vragen of we mee willen dansen. Niemand staat op en omdat we dat zielig vinden doen Will, Cindy en ikzelf wel mee. En dat is eigenlijk nog leuk ook. Nu durven er ook nog een paar anderen mee te doen. Fuie, die zelf ook Tharu is, danst ook mee en stelt het zeer op prijs dat we meedoen. Na de dansshow dineren we en daarna gaan we buiten zitten bij iemand die een vuurtje aan het stoken is. Zo maken we kennis met Robindra die reisleider is. We zitten gezellig met hem te kletsen en krijgen veel informatie over de nepalese cultuur. Dan is het bedtijd maar we gaan niet slapen zonder een sprookje van Cindy.

Om 8 uur ontbijten (wat is dit voor vakantie, elke dag vroeg opstaan) en daarna met een ossenkar naar een Tharu-dorp. Het is leuk om van Fuie veel te horen over de gewoonten en leefwijze van de nepalezen. Als we er om vragen mogen we een van hun huizen van binnen bekijken. Behalve een vuurtje waarop gekookt wordt zijn de huizen helemaal leeg. Er zijn wel verschillende kamers want in nepal blijven de zoons altijd bij hun ouders wonen. Als zij een gezin krijgen trekt dat ook bij de ouders in en bouwen ze (als ze daar de middelen voor hebben) een stukje aan het aan huis. Maar dan nog wonen ze op elkaars lip. Huwelijken worden nog gearrangeerd hoewel daar langzaam verandering in komt omdat de jeugd zich hiertegen verzet. Als een vrouw verloofd is tatoueren ze haar rechterhand echt helemaal onder en als ze getrouwd is wordt haar linkerhand ook getatoueerd. We lopen door de wietvelden en kopen wat handgemaakte mandjes om de mensen daar te steunen.

Terug in het hotel wilen de jongens lekker chillen in de tuin en Will en ik lopen nog even Sauraha in. We komen in een winkeltje waar we al eerder iets gekocht hebben en als de eigenaar ons ziet zet hij nepalese muziek op en begint met Will de winkel rond te dansen. Na een kletspraatje en het kopen van een rugzakje gaan we terug voor de lunch.