Vietnam: Relaxen op tropisch eiland Phu Cuoc

7 februari 2011 - Phu Quoc, Vietnam

Met de langzame boot doen we er zo’n 4 uur over om op Phu Quoc Island te komen, maar dat is niet erg, de reis is lekker relaxed, mensen liggen lekker op het dek in het zonnetje te slapen. We spreken een Nederlander die met veel moeite een dure hotelkamer heeft kunnen boeken omdat alles al vol zat. Dat belooft niet veel goeds, wij moeten nog op zoek. En inderdaad, waar we ook vragen, alles zit vol. Nou ja, desnoods slapen we op het strand, daar is het warm genoeg voor. Maar na lang zoeken komen we in hotel A74 in Duong Dong, daar zijn net 2 kamers geannuleerd en morgen komt er nog een kamer vrij. Voor vannacht mogen er wel 2 op het dak slapen. Best gelopen, nu alleen nog even uitvechten wie er op het dak mogen maar dat is geen probleem, willen we allemaal wel.

We vermaken ons met over de nightmarket te lopen en te kijken naar het vele verse sea-food. We zien hier vissoorten waarvan we het bestaan niet eens wisten. We eten een hapje, gaan terug naar het hotel, luisteren naar een sprookje en gaan dan lekker slapen.

Vandaag huren we scooters om het eiland te verkennen. We bekijken en beklimmen de nagenoeg drooggevallen (vanwege het droge seizoen) Suoi Tranh waterval wat erg leuk is. Daarna willen we naar het strand maar we verdwalen en moeten over smalle paadjes in het bos door het mulle zand crossen. Spannend en erg leuk!! We worden door een paar locals weer op de goede weg gebracht (die daar prompt dik voor betaald willen worden wat wij weigeren) en dan kunnen we lekker zwemmen in de zee.

’s Avonds maken we nog een wandeling en gaan we eten op het strand. Heel gezellig allemaal. Dan nog een sprookje en naar bed.

We willen graag gaan snorkelen maar zijn te laat om dat voor vandaag te kunnen regelen dus boeken we dat voor morgen en huren we vandaag nogmaals scooters. Eerst gaan we naar de markt in Duong Dong, waar ik mijn been brand aan de uitlaat. AU!!

Dan komt Sven zonder benzine te staan en verliest hij ergens onderweg de sleutel van zijn scooter. Gelukkig vinden we hem terug. We rijden langs de prachtige zee en genieten van het landschap. Ineens valt Lars van zijn scooter, schaafwonden over zijn hele lijf, hier en daar wat diepere wonden en een hele diepe wond op zijn knie tot op het bot. We worden geweldig geholpen door vietnamese voorbijgangers en Lars wordt in een te korte ambulance naar het ziekenhuis in Duong Dong gebracht.

Als ook wij daar aankomen blijkt er ook iemand uit het hotel te zijn die de dingen voor ons regelt met de uitsluitend vietnamees sprekende artsen in het ziekenhuis. Ook heeft de eigenaar van de scooters deze al opgehaald dus daar hebben we ook geen omkijken meer naar.

De wonden van Lars worden ontsmet en verbonden nadat ik betaald heb. Ook krijgt hij een paar injecties en een antibiotica-kuur. Dan wordt hij met de taxi naar het hotel gebracht. De totale kosten van ambulance, behandeling, medicijnen en taxi bedragen 15 euro, een lachertje.

Snorkelen gaat voor Lars nu niet meer lukken. Will, Niels en Sven gaan wel en zij komen enthousiast terug. Het was mooi en zeer de moeite waard. Ondertussen hebben Cindy, Lars en ik ons vermaakt met een spelletje kaart op een terrasje aan het strand.

Aan het eind van de middag laten we ons eens lekker masseren op het strand en voor Lars regelen we een hoofdmassage. Je moet wat.

De volgende dag vertrekken we van Phu Quoc Island naar Ho Chi Minh City (voormalig Saigon). Binh, de receptionist van het hotel, die tevens reisagent is, heeft deze 10 uur durende reis perfect voor ons geregeld. Hotel A74 is een heel plezierig, kleinschalig hotel met gastvrije, aardige en behulpzame eigenaars, prettig personeel en een bijzonder goede dienstverlening. We hebben geboft dat we hier terecht zijn gekomen. We hebben een paar heerlijke dagen gehad op dit prachtige eiland.