Vulkanen en hotwatersprings (Java)

16 januari 2013 - Bandung, Indonesië

Vandaag worden we wakker en de regen stort uit de hemel. We hebben een excursie geboekt en worden om 7 uur opgehaald door auto met chauffeur. Na een lekker bakkie kopi panas (warme koffie) vertrekken we richting de Tangkuban Perahu (vertaald: omgekeerde prauw), een actieve vulkaan hier in de buurt. De vulkaan is 2084 meter hoog en voor het laatst in 1983 uitgebarsten. Het is een uurtje rijden en we hopen dat het droog zal zijn als we daar aankomen.

IJdele hoop, dus poncho's aan en naar de krater. Daar kijken we neer op het mooiste blauw-groene kratermeer dat ik ooit gezien heb (dit is het eerste kratermeer dat ik zie). Dat is prachtig, echt overweldigend, geen woorden voor zo mooi. We mogen niet naar beneden want vanwege de laaghangende bewolking hangen er giftige gassen rond de krater. Wel kunnen we een heel stuk rond de bovenrand van de krater lopen en dat is ook mooi. Het stinkt alleen behoorlijk naar zwavel (rotte eieren). Maar zeer de moeite waard.

Weer terug beneden eten we een gepofte maiskolf (lekker hoor) bij een van de vele kraampjes. Nu zien we het voordeel van zo vroeg vertrekken, want liepen wij daarnet stilletjes met z'n 3en rond de krater, nu beginnen er steeds meer mensen te komen. En die willen weer met ons op de foto dus poseren we weer braaf. En dan begint het pas echt te gieten.

Toch gaan we met een gids (het is verplicht om deze afdaling met gids te doen) de afdaling naar de kleine, werkende krater Kawah Domas aan. Het is een hele afdaling maar erg mooi. BIj de krater aangekomen wordt de regen beduidend minder. We koken eitjes in de krater, hoe leuk is dat!! En we poedelen met onze vermoeide voetjes in het net te hete water van de hotwatersprings. En we smeren ons in met een beetje zwavelmodder. Schijnt erg goed te zijn voor je huid.

Als we de eitjes op hebben, de voetjes gedroogd hebben en de schoenen en ponchos weer aan gaan we verder met een prachtige wandeling door de jungle, waar onze chauffeur aan het eind van de wandeling op ons staat te wachten.

Hij rijdt ons door de prachtige theeplantages (het is echt genieten om tussen de enorme groene theeplantages door te rijden) naar de hotwatersprings van Ciater, superdeluxe zwembaden. Heerlijk relaxing en ontspannend. Zalig gewoon.

Dan eten we keblinci (konijn) en kambing (geit) bij een tentje langs de weg met een fantastisch uitzicht op de theeplantage. Heel erg mooi.

Terug in Bandung gaan we naar het treinstation om kaartjes te regelen voor de treinreis naar Yokyakartha voor morgen. Eerst moeten we een formulier invullen met naam. adres, paspoortgegevens enz. Dan een nummertje trekken en dan begint het grote wachten tot je een treinkaartje mag kopen. Tweeenhalf uur later zijn we aan de beurt. Willen jullie Businis (goedkoopste kaartjes), jammer dan, die zijn er niet meer. Dan maar de duurdere eksekutif (echt duur) maar dan kunnen jullie niet bij elkaar zitten. Boeien. Geef ons nu maar gewoon kaartjes en dan zien we morgen wel weer verder.

In het hotel kaarten we nog een potje hartenjagen, voordat we naar bed gaan.