Yokyakarta (Java)

17 januari 2013 - Jogjakarta, Indonesië

Om 7 uur opstaan, een kopi panas (warme koffie) naar binnen werken en op naar het treinstation. Er staat ons een lange treinreis te wachten vandaag, zo'n 8 uur. We kopen bij een straatventer een ontbijtje en gaan de trein in, op zoek naar onze plaatsen. We blijken toch heel dicht bij elkaar te zitten, ik naast een indonesische dame, Will aan de overkant van het gangpad naast een indonesische man. De dame wil graag met die man van plaats ruilen en zo komen Will en ik toch naast elkaar terecht. Niels zit een rijtje achter ons. Helemaal goed dus. In de trein komen we meerdere blanke toeristen tegen. Tot nu toe hadden we er maar een gezien. En vandaag is de eerste droge dag, zitten wij 8 uur in de trein.

De trein is prima maar om nu te zeggen dat dit iets is wat je echt meegemaakt moet hebben (dat hebben wij van verschillende mensen gehoord) gaat ons te ver. Het is een luxe reis, trein met airco en catering en door een prachtig landschap van voornamelijk rijstvelden. Echt mooi maar ook heel duur en wie weet waar je met de bus allemaal langs zou rijden. Oke, de bus doet er langer over, is minder comfortabel en heeft waarschijnlijk geen airco maar is wel veeeel goedkoper (en leuker denk ik). Zouden wij dus een volgende keer voor kiezen.

In Yokyakarta aangekomen vinden we snel onderdak in Losmen (=guesthouse) Bladok, midden in het centrum. Een leuk, gezellig en schoon guesthouse met zwembad. Wij hebben een indonesische badkamer wat inhoudt dat we geen wc-pot maar een gat in de grond hebben en geen warm water (maar wie wil dat nu hier in 36 graden) maar een waterbasin met een bakje waarmee je het water over jezelf heen kunt gooien om je af te spoelen. Helemaal prima. We hadden ook voor een VIP-room kunnen kiezen met wel een europese badkamer maar dat is ons veel te duur. Bovendien is het wel leuk zo.

We lopen een rondje over straat, drinken een biertje, eten wat, inmiddels stortregent het weer, maar wat kan ons dat schelen. Wij zitten met een large bintang biertje onder een luifel naar live-music te luisteren.

Als het even iets minder hard regent rennen we naar Bladok en gaan we lekker slapen.