CZ.Beskyden, Oost Tsjechië

17 oktober 2009 - Morávka, Tsjechië

Wij rijden verder naar Moravka in de Beskyden in Oost-Tsjechië. Er ligt uitzonderlijk veel sneeuw. De huisbaas vertelt dat er vorige week één meter sneeuw is gevallen en dat hij ons af wilde bellen omdat er 4 dagen geen stroom en water was. Maar sinds gisteren is er weer stroom, water nog niet. We moeten emmers sneeuw scheppen en dat laten ontdooien om ons mee te wassen en de wc door te spoelen. Drinkwater krijgen we in flessen. Het is een sober huisje met alleen hele rechte, ongemakkelijke stoelen en keiharde bedden. Maar het staat wel in een prachtige omgeving. Als we gesetteld zijn rijden we naar Frydek-Mistek om snowboots te kopen en een winterjas want Lars is de zijne vergeten.

We maken hier wandelingen door de prachtige omgeving. Helaas mag je nergens van de asfaltweg af om door de bossen te lopen. Dat is minder leuk. We weten niet of dat is vanwege de sneeuw of dat dat altijd zo is. Wel vinden we een enorm mooie wandeling door de bergen (over smalle asfaltweggetjes) langs een snelstromende rivier. IJskoud en hoge sneeuw op de oevers. We genieten enorm en Will en Lars proberen over de grote keien in de rivier naar de overkant te komen wat hen lukt zonder natte voeten te krijgen. De honden vinden de sneeuw ook helemaal geweldig en hollen en dollen door dat witte, koude spul waarvan ze zeiknat worden.

We gaan dineren in hotel Moravka, een vieze kroeg die vol zit met dronken, luidruchtige tsjechen. De eigenaar komt met de menukaarten maar die mogen we niet inzien omdat ze in het tsjechisch zijn, We kunnen kiezen uit schnitzel met patat of de specialiteit. Wat is de specialiteit? Schnitzel met patat of de specialiteit. Oké, maar wat is dan de specialiteit? Schnitzel met patat of de specialiteit. Ehhh....doe dan maar schnitzel met patat. Soep??? Nee, doe maar niet.

's Avonds spelen we spelletjes als Kolonisten van Catan, mastermind of we leggen een kaartje. Erg gezellig. Toen we naar bed wilden bleek er water te zijn. Heerlijk, morgenochtend lekker douchen. De volgende ochtend om 7 uur mijn bed uit om lekker in bad te gaan.......maar helaas, er is weer geen water.

Ons favoriete restaurant van dit jaar is hotel Silesia in Frydek-Mistek. Het eten is hier voortreffelijk. Op de kaart staat hoppelpoppel en we zijn benieuwd wat dat is dus bestellen we dat. Het blijkt omelet met aardappel en varkensvlees te zijn en was best lekker. Hier heb ik het lekkerste toetje gegeten wat ik ooit gegeten heb. Ook heb ik hier de beste cappucino ooit gedronken.

Op de ochtend dat we Moravka verlaten schijnt er een stralend zonnetje en is de meeste sneeuw verdwenen. Op naar de volgende bestemming.