Bolivia: De laatste dag van onze tour

24 januari 2012 - Uyuni, Bolivia

Wederom zitten we om 7 uur te ontbijten want we moeten weer om 8 uur op pad om op tijd weer in Uyuni terug te zijn.

Eerst gaan we naar Arbol de Piedra (boom van steen), een rots in de vorm van een boom. Hier zijn nog veel meer rotsen midden in de woestijn en we kunnen naar hartelust klimmen.

Daarna rijden we verder, een prachtige rit door een canyon en hier zien we een soort woestijnkonijn met een rattenstaart, een viscacha.

Daarna gaat de rit weer langs diverse lagunes. Bij een ervan kunnen we heel dicht bij de flamingo's komen. Ook lopen hier veel vicuñas. Deze dieren lijken wat op lamas en zijn erg duur vanwege hun vacht. Lama's kunnen niet op deze hoogte leven.

We lunchen in Alota waar we de eerste nacht sliepen. Na de lunch gaat de rit door de valley of the rocks, rotsformaties waarvan vele de vorm van een dier hebben. Erg mooi.

Om half 6 zijn we weer terug in Uyuni. Primo heeft onderweg kaartjes voor de nachtbus naar La Paz voor ons gereserveerd en deze vertrekt om half 8. Kunnen we mooi nog even eten en naar het toilet voordat we aan de lange rit beginnen. Gelukkig heb ik op deze reis leren slapen in vliegtuigen en bussen.

We halen onze bagage weer op en nemen afscheid van Primo. Hij was een leuke, vriendelijke gids voor ons. Deze tour was erg veel in de auto zitten (hoewel we er gelukkig regelmatig uit konden om van alles te bekijken) maar het was absoluut de moeite waard. De zoutvlaktes waren imposant en zo ook de woestijn. Nooit geweten dat woestijn zo gevarieerd en afwisselend kon zijn. Ik dacht altijd dat dat een grote zandbak was en niet meer dan dat. Nu weet ik wel beter, woestijn kan heel veelzijdig zijn. Wij hebben bijzonder van deze toer genoten en ik zou dit een ieder zeker aanraden als je in Bolivia bent.

En dan is het tijd om in de bus te stappen en naar La Paz te vertrekken.