Daf 33 tochtje

22 september 2014 - Valkenswaard, Nederland

Tuut... tuut... Johan, Marijke, Piet en Wilma staan op het erf. Wij stappen bij hen in, op weg naar IJsselstein voor een bakkie koffie bij Ton en Margret. Vandaar begint ons uitje dat georganiseerd is door Margret. Johan, Piet, Ton en Will zijn 50 jaar vrienden, dat moet gevierd worden en wij... de dames mogen mee. Jippie, wij hebben er zin in.

Na de koffie stappen we in 2 auto's op weg naar Maarheeze. Bij de firma MiFaSoleX worden we onthaald met koffie/thee en kersenvlaai. Lekker hoor. Hier staan heel veel oude Dafjes op het terrein en na wat uitleg (we mogen de Daf niet in zijn achteruit zetten, rijden achter een gids aan, parkeren op plaats van bestemming en laten de sleutels erin zitten, kijk uit met remmen want die zijn niet erg best en niet drinken als je moet rijden) proppen we ons in 2 Dafjes 33. GAAF.

Dan begint onze culinaire rondrit in de omgeving van Maarheeze en Valkenswaard. Onze gids Yvonne is heel erg goed met de weg (ahum) en al snel rijden we verkeerd. Door het open raampje roept ze "ruime bocht" als we moeten keren aangezien we de Dafjes niet in de achteruit mogen zetten i.v.m. blessures van de auto.

We maken heel wat ruime bochten voordat we op de snelweg terecht komen (best spannend met zo'n dinky toy waarvan de remmen disputabel zijn) om toch nog een beetje op tijd bij het restaurant aan te komen waar we het voorgerecht gaan nuttigen.

Het is heerlijk weer, deze zaterdag 22 september, en we kunnen lekker buiten op het terras eten. We hebben de keus uit een heerlijke rundercarpaccio of een kabeljauwcarpaccio met garnalen. Ik kies vandaag voor de vis, voornamelijk omdat ik gek ben op garnalen. Het is absoluut lekker, maar als ik een hapje van de rundercarpaccio van Will proef heb ik toch wel een klein beetje spijt van mijn keuze.

We wisselen van chauffeur en rijden verder naar het volgende restaurant waar we een hoofdgerecht gaan eten. Dit keer lukt het wel om binnendoor op de plaats van bestemming te komen hoewel we nog wel een aantal ruime bochten moeten maken. Maar dat mag de pret niet drukken, we hebben het prima naar onze zin.

Weer kunnen we in het zonnetje op het terras eten. Nu hebben we de keuze tussen eendenborstfilet en dorade. Weer besluit ik voor de vis te gaan en deze keer heb ik absoluut geen spijt van mijn keuze. De dorade is heerlijk. Maar ook de eendenborstfilet is lekker. Degenen die al chauffeur geweest zijn gaan lekker aan de wijn en het bier, degenen die nog moeten rijden drinken alcoholvrij. Het is reuze gezellig daar op het terras.

Maar we moeten weer verder en we kruipen weer in de Dafjes..... op naar het nagerecht. Op dit traject weet Yvonne de weg en maken we geen ruime bochten meer. We toeren lekker door het mooie brabantse land tot we op een terrasje plaats kunnen nemen voor het nagerecht, een lekker ijsgerecht. Heerlijk.

Er worden herinneringen opgehaald aan de 50-jaar vriendschap en het is gewoon heel leuk allemaal. We hebben eigenlijk geen van allen zin om weer op te breken maar we moeten de terugtocht naar MiFaSoleX maken. Het was wel duidelijk wie er nog moesten rijden, Margret en mijn persoontje waren de enige alcoholvrije drinkers.

We stappen voor de laatste keer in de dafjes en ik moet zeggen dat het toch wel apart rijden is in zo'n ding. Geen stuurbekrachtiging, geen rembekrachtiging, daar zijn we niet meer aan gewend. Wel een leuke ervaring om in zo'n autootje te rijden. Ik dacht van te voren dat ik het wel grappig en gezellig zou vinden, maar eigenlijk vond ik het vele malen leuker dan ik verwacht had.

Eenmaal terug in Maarheeze verwisselen we de Daf 33 voor onze eigen moderne en veel luxer rijdende auto's. We rijden naar Hotel De Markt, midden in het centrum van Valkenswaard. Hier blijven we een nachtje logeren. We checken in, bekijken onze kamers en voordat we er erg in hebben verhuizen Piet en Wilma alweer naar een andere kamer. Hun bed is in elkaar gezakt. Hmmm!!

Gegeten hebben we al dus gaan we voor koffie bij Guinizz en daarna aan het bier. We kwekken en lachen en hebben het naar ons zin. Later op de avond steken we de markt over naar Café Jo d'n Urste waar live-muziek is. Geweldig (ahum).... gelukkig houd de zanger er na 2 nummers mee op en kunnen we helemaal los op de muziek die ze draaien. Het bier en de wijn vloeien rijkelijk maar dat verdampen we weer tijdens het dansen. Het is hier super-gezellig. Uiteindelijk gaan we moe maar voldaan naar bed.

De volgende ochtend worden we langzaam wakker en ontbijten we bij Guinizz. Na het ontbijt slenteren we door Valkenswaard waar vandaag van alles aan de hand is vanwege de opening van het culturele jaar. Voor het mooi zijn we eigenlijk te vroeg, ze zijn nog volop in de opbouwfase. Het is grappig om hier even rond te lopen maar uiteindelijk besluiten we om richting huis te gaan rijden.

Onderweg stoppen we bij Landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt  in Beesd om nog even lekker uitgebreid koffie te drinken als afsluiting van een supergezellig en perfect georganiseerd (met dank aan Margret) weekend. Het was geweldig, voor herhaling vatbaar.

En zo komen we dan op zondagmiddag 23 september weer thuis en kan Will zelf melken vanavond.