Mexico: Cenotes

2 februari 2012 - Cuzamá Municipality, Mexico

Vandaag willen we eerst naar de cenotes (ondergrondse meren) van Cuzama (volgens Abigail zeer de moeite waard) en daarna naar maya-tempel Uxmal.

Cuzama is een heel klein dorpje in the middle of nowhere en we kunnen het maar moeilijk vinden. Maar eindelijk rijden we dan toch een parkeerplaats op. We trekken onze zwemkleding aan en zijn klaar voor de cenotes.

Er wordt een wagonnetje op een rail gezet, paard ervoor, instappen maar en dan rijden we zowat een uur verder de jungle in. Als er een wagonnetje van de andere kant komt moeten we uitstappen, het paard loskoppelen, ons wagonnetje van de rail tillen en wachten tot de tegenligger voorbij is. Dan weer wagon op de rail, paard ervoor, instappen en verder gaan we weer. Heel grappig.

Dan komen we bij de 1ste cenote. Deze is erg mooi, er is een goede trap naar beneden gemaakt en daar is een vlonder, waar je vanaf kunt duiken in het buitengewoon heldere diepblauwe water van de cenote. Het water is ong. 40 meter diep en helemaal niet koud. Er zwemmen vissen in het water en via rotsen kun je weer uit het water klimmen. Dat is voor mij helaas niet weggelegd, dat kunnen mijn voeten niet hebben dus bombadeer ik mezelf maar tot fotograaf. En ik geniet er zo ook wel van. Het is zo apart en erg mooi om dit te zien.

Daarna gaan we naar een andere cenote. Hier is een vrij rechte ladder zo'n 6 meter de diepte in en je moet erg uitkijken dat je je rug niet openhaalt aan de rotsen, zo smal is de opening. Hier ga ik niet in en Lars slaat hier ook even over. Wel kunnen we van boven in de cenote kijken, er is ergens zomaar een gat in de rotsen. Het is dus zaak om goed uit te kijken waar je loopt om te voorkomen dat je meters en meters naar beneden in een cenote valt.

En als laatste komen we bij de 3e cenote kan ik wel naar beneden maar blijf ik liever boven in het zonnetje zitten terwijl de heren zich beneden in het water uitleven. Hier hangen dikke wortelkluiten van bomen naar beneden tot bijna in het water. Dikke pret dus voor de heren als zij proberen in deze wortels te klimmen wat hen tot op zekere hoogte ook lukt. Er komt een meisje de cenote binnen, zij ziet Niels en vraagt; ohh, mag ik een foto van je maken, jij lijkt zo op Jezus!!!

Eenmaal terug bij de auto is het te laat om nog naar Uxmal te rijden en dus gaan we terug naar Merida waar we de auto weer inleveren.