NZ: Van Kaikoura naar Greymouth.

27 januari 2023 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

Na het ontbijt zetten we Wietze uit huis, tijd om op eigen benen te gaan staan jongen. Je hebt er de leeftijd voor.

Vandaag gaan we van de oostkust dwars door het zuider-eiland naar Greymouth aan de westkust. Het wordt een lange reisdag maar wel eentje door een prachtig gebied. In het midden van het zuidereiland tussen Kaikoura en Greymouth ligt de Lewis Pass. Het is de meest noordelijke van de 3 passen op het zuidereiland die de Zuidelijke Alpen over gaan. Het is een erg mooie route door een Nationaal Reservaat (beschermd gebied).

We maken een aantal fotostops voordat we bij de Alpine Nature Walk aankomen. Hier maken we een korte rondwandeling door een prachtig oerbos met veel mossen en uitzicht op de bergen. Lekker even de benen strekken. We zien hier veel baardmos wat alleen in grote aantallen groeit als de lucht heel zuiver is.

We rijden weer verder door de Lewis Pass. Wat een ontzettend mooi landschap is dit, goed voor weer wat fotostops. In Reeftown stoppen we voor de lunch. Wat een geinig plaatsje, het lijkt wel een wildweststadje. Wiegende uithangborden, een pianist op een veranda, leuke winkeltjes. Heel leuk.

We rijden door en komen langs de kust. Doet ons denken aan The Great Ocean Road in Australië. Prachtige uitzichten op een wat ruwe Tasmanzee met allemaal rotsen in het water. Beeldschoon.

En dan komen we bij Punakaiki (Pancake Rocks) bestaande uit een groep van verweerde kalksteenrotsen. Als het hoog tij is spuit het water door golfslag door de gaten (blowholes) omhoog. De rotsen zien er uit als een stapel pannekoeken, vandaar de naam. We maken hier een wandeling. De uitzichten zijn waanzinnig mooi, we raken niet uitgekeken. Maar we moeten toch weer verder.

Na nog een bezoek aan de supermarkt komen we aan in Williams Hotel in Greymouth. Een vrij luxe hotel waar we maar 1 nacht blijven. Door de regelmatige stops en wandelingetjes is een lange reisdag goed te doen. We eten gezamenlijk in het hotel, niemand heeft zin om naar het stadje te lopen.

1. Marijke:
    27 januari 2023
    Wat is dat toch genieten daar zeg! Leuk om jullie belevenissen te lezen.
  2. Josien:
    27 januari 2023
    Prachtig!!!
  3. Wil B.:
    29 januari 2023
    Wat hebben jullie weer prachtige dingen gezien!!!