NZ: Wanaka.

29 januari 2023 - Wanaka, Nieuw-Zeeland

Wanaka (gelegen aan Lake Wanaka) is ontstaan in de periode dat Nieuw Zeeland overspoelt werd door goudzoekers. In de winter kan je hier het zuiderlicht zien. Ook in deze omgeving zijn diverse opnames gemaakt van The Lord of the Rings en The Hobbit.

Wanaka is een populair skioord in de winter en in de zomer kan je hier prachtige wandelingen maken. Keuze genoeg, van lange, uitdagende wandelingen tot korte, eenvoudige wandelingen en alles daar tussenin. En dat is precies wat we vandaag gaan doen.

Will gaat (samen met Inca en Linda) uiteraard voor de meest uitdagende wandeling, Roys Peak. Deze wandeling is 16 km. lang met 1250 mtr stijgen en dalen. Niets voor mij. Ze nemen een taxi want het beginpunt van de Roys Peak wandeling ligt 8 km verderop. Succes en veel plezier.

Ik ga met Piet, Dimphy en Wietze de Mount Iron Trail lopen. Dit is een wat stevigere rondwandeling met een hoogteverschil van 250 meter met op verschillende plekken schitterende uitzichtpunten over Wanaka en het meer. In het hotel raden ze ons aan om hem tegen de klok in te lopen omdat we dan eerst een steile klim krijgen en de afdaling is wat minder steil. Wat ben ik blij dat we naar haar geluisterd hebben.

De klim is idd behoorlijk steil, veelal over rotsblokken en veel losse stenen. Klimmen is natuurlijk weer hijgen, puffen en uitblazen. Ik moet er niet aan denken dat ik dit stuk zou moeten afdalen. Ook de uitzichten zijn veel mooier op deze manier. De afdaling heeft wel wat korte steile stukjes maar gaat veel geleidelijker dan de klim. We rusten regelmatig even uit, Piet omdat hij uit moet kijken met zijn hart, Wietze omdat hij nu eenmaal geen loper is en ik omdat ik nu eenmaal niet zo goed ben in klimmen.

We hebben het hartstikke leuk met elkaar. Eten een appeltje onderweg, drinken per persoon 2 liter water op, genieten van de uitzichten en plagen elkaar een beetje. Weer beneden rennen we zowat naar een terras, hoog tijd voor een koud biertje.

We zitten net of Peter en Freeke komen langs. Zij hebben een stukje langs het meer gewandeld en gaan nu naar het hotel. Dan zien we een man in korte broek aan komen. Dat lijkt Gerard wel, maar heeft hij een korte broek? Het blijkt toch Gerard te zijn. Hij heeft lekker niks gedaan vandaag. Mag ik erbij komen zitten? Tuurlijk joh, alleen maar gezellig.

Na de lunch ga ik met Dimphy nog even winkelen. Als we terug komen zijn de mannen weg en is het terras gesloten. Verderop wordt er naar ons gezwaaid. Het zijn Will en de meiden. Nog maar een biertje, hoppa. Hun wandeling was zwaar maar erg mooi. Ze zijn heel blij.

Terug in het hotel gaan we in de tuin zitten met nog maar een biertje. Ik neem er niet meer hoor, dat gaat niet goed komen. We spelen een spelletje qwixx en daarna gaan we eten. De groep splitst zich in drieën. Piet, Dimphy, Annemiek, Sjaak en wij gaan bij de chinees eten. En dat is me toch lekker. En veel. Het was weer heel gezellig.

1. Wil B.:
    29 januari 2023
    Wat fijn dat bij deze reis ieder kan doen wat hij/zij wil en kan en op die manier iedereen het naar z'n zin heeft!!