NZ: Van Wanaka via Queenstown naar Te Anau.

30 januari 2023 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

We verlaten Wanaka en rijden eerst naar Queenstown wat net als Wanaka is begonnen als goudzoekerstadje en is prachtig
gelegen aan Lake Wakatipu. Het is een
bruisende en actieve plaats waar je leuk kunt winkelen, lekker kunt eten, iets avontuurlijks doen of genieten van een wandeling langs
het meer met uitzicht op de Remarkables.

We beginnen in het Kiwi Birdlife park. Het is een leuk opgezet park waar je typische NZ dieren (vooral vogels) kunt zien. Voor ons de laatste mogelijkheid om kiwi's te zien, zij het in gevangenschap. Als je in NZ bent geweest moet je toch echt een kiwi gezien hebben. Ik vind het geweldig om ze gezien te hebben. Wat een bijzondere vogels zijn dit.

De Kiwi is een zeldzame, bedreigde en schuwe nachtvogel. Het is een loopvogel en ze hebben slechte ogen, maar een sterk ontwikkelde reukzin. Met hun spitse snavel kunnen ze goed in de grond wroeten naar wormen en insecten. Ze leggen zulke enorm grote eieren dat een vrouwtje niet kan eten of drinken als er een ei in haar lijf zit, daar is gewoon geen ruimte meer voor.

Na het vogelpark gaan wij naar de haven om een bakkie koffie te drinken, te lunchen en mensen te kijken. Misschien nog wat winkelen. We zien Piet en Dimphy zitten en schuiven bij hen aan. Later komen ook Wiesje, Gerty en Patrick bij ons zitten.

We kijken uit over het meer naar de sharkboten en de jetboten. We zitten elkaar wat op te ruien en onder het motto doe eens gek besluiten we een uur in een jetboot te gaan zitten. Deze boot ‘vliegt’ over het water en kan 360 graden om zijn as spinnen. Spannend.

We krijgen een zwemvest aan, mogen geen tassen, petten en ander loszittend spul meenemen. Een bril mag nog net. En dan gaan we de boot in. Na een veiligheidsinstructie wordt de gashendel
opengedraaid en daar gaan we. Deze boot kan wel tot 95 km per uur halen. We gaan over Lake Wakatipu en de Kawarau river en Shotover river. Het gaat er ruig aan toe. Ik vind het geweldig, echt zo gaaf om mee te maken.

Daarna gaan we de bus weer in om door te rijden naar Te Anau, gelegen aan de oever van het Te Anau meer wat het tweede grootste meer is van NZ. We verblijven hier 2 nachten in Luxmore Hotel.

We gaan met een boottocht over Lake Te Anau naar de grot waar de gloeiwormen te zien zijn. We gaan eerst een stuk wandelen, moeten regelmatig bukken omdat de grot nogal laag is en passeren ook een waterval. Vervolgens stap je in een bootje die wordt voortgetrokken door middel van een touw. Het is hier pikkedonker en dan zie je de gloeiwormen aan de rotswanden hangen. Heel bijzonder en erg mooi.

1. Wil B.:
    1 februari 2023
    Dapper dat jullie het durfden met die jetboot. Spannend maar dus toch wel leuk!
  2. Josien:
    2 februari 2023
    Je hebt wel veel bh's mee Betty😅
  3. Betty:
    2 februari 2023
    Om aandacht te vragen voor onderzoek tegen borstkanker hangen ze hier bh's op.