Rondrit door het merengebied

18 september 2012 - Aarhus, Denemarken

Op dinsdag staan we weer op met regen, maar wederom gaat na het ontbijt de zon schijnen. We zijn lekker vroeg en dus besluiten we vandaag een lange rit naar Aarhus te maken. Aangekomen in Aarhus bekijken we eerst de Domkirke (de grootste kathedraal in Denemarken) en het theater. Dan lopen we over een plein waar allerlei kunstige houten bouwwerken staan. Deze mooie, realistische bouwwerken zijn een overblijfsel van een of ander fest dat vorige week gehouden is.

Op een plein drinken we op een winderig terrasje een cappucino en de serveerster (die helemaal weg is van de honden) vertelt ons dat we echt "the big rainbow" moeten gaan bekijken in het Aros. Dus gaan we op pad, zoekend naar de grote regenboog. Ondertussen krijgen we een aardig beeld van het gezellige stadje Aarhus.

De grote regenboog blijkt een grote, ring van gekleurd glas bovenop het museum Aros. Best wel een bijzonder ding. We zien mensen lopen in de rainbow en omdat de honden er natuurlijk niet in mogen gaat Will alleen binnen een kijkje nemen terwijl ik lekker in het zonnetje voor het museum blijf wachten. De rainbow geeft een mooi, gekleurd beeld van Aarhus.

We maken nog een wandelingetje langs wat mooie gebouwen terug naar het oude centrum van Aarhus. Het begint te regenen op het moment dat we een terras bereiken waar ze net de parasols opzetten. We kunnen dus droog zitten en we bestellen een lunch. Will weer een clubsandwich en omdat er geen smörrebröd op de kaart staat bestel ik een maaltijd met pannenkoek met ahornsiroop, griekse yoghurt met muesli, brood met vlees en kaas en salade. Was erg lekker. En dan is het weer droog en gaan we Aarhus verlaten.

We rijden eerst naar Skanderborg dat bijna geheel uit een kerkje bestaat. Laten we daar dan maar een foto van maken, je moet wat.

Dan rijden we via Boes, een heel erg klein mini-dorpje dat bestaat uit een aantal erg mooie, authentieke Deense huizen met meest rieten daken. Heel sfeervol om dit te zien. Boes ligt aan het grote Mossö-meer. We besluiten om hier een wandeling te maken. Het is echt een mooie omgeving.

Weer terug in de auto volgen we de bordjes naar de kloosterruïne van Öm, maar we vinden de ruïne niet. Nou... jammer dan, dan gaan we door naar de hoogste berg van Denemarken, de Himmelbjergjet. Het is hier erg mooi, schitterende uitzichten, mooie bossen. We lopen een stuk door het bos en dan naar de top van de berg. Wat een prachtig uitzicht heb je hier over water en bos. Helaas begint het te stortregenen en we rennen terug naar de auto voordat we doorweekt zijn.

Tijdens de rit naar huis genieten we van de mooie, glooiende velden en de ruimte die je hier ervaart. Ik moet zeggen dat ik Denemarken wel mooi vind. Ook deze dag is weer een cadeautje, regelmatig zon en als het regent zitten we onder dak.

Na het avondeten leggen we weer een kaartje alvorens onze lekkere bedjes op te zoeken.