Een weekendje lol

5 oktober 2012 - Texel, Nederland

Vrijdagochtend 5 oktober brengt Will mij in de stromende regen met de honden naar de carpoolplaats in Woerden. Hier verzamelen we met onze speurgroep voor ons jaarlijkse weekendje Texel.

Christel en Patrick met hun berner sennenhond Sam, Ad en Els met labrador Gina en Beatrijs met bearded collie Abby zijn er al. Ik verhuis mijn honden (labrador Noortje, jack russell-terriers Jiska en Emma en duitse herder Tara) en bagage naar de auto van Beatrijs want zoals altijd rij ik met haar mee. Nu is het nog wachten op Caroline met duitse herder Ben en  Kees en Sonja die dit jaar afscheid hebben moeten nemen van hun hondje Julie en nu dus hondloos meegaan. Het duurt niet lang voordat zij arriveren en daar gaan we dan. Al direct zijn wij de rest kwijt (achteraf is dit omdat wij via Breukelen rijden en de rest de snelweg op is gegaan) en pas op de boot komen we erachter dat we allemaal aanwezig zijn.

Omdat Beatrijs en ik altijd in de auto blijven vanwege de honden komt Kees ons zoals gewoonlijk een lekker bakkie koffie brengen. Lekker hoor Kees, dank je wel. We genieten van het bakkie, laten de kopjes weer achter op een goed plekkie en dan zijn we er alweer.

Op naar ons huisje in Oosterend. Christel, Patrick, Kees en Beatrijs komen hier al voor de zevende keer, Ad, Els, Sonja en ik beleven ons 5-jarig-jubileum en Caroline beleeft haar vuurdoop. Het is inmiddels droog maar wel erg nat op het park en het lijkt ons beter om de auto's maar niet het veld op te rijden. Nadat we alle bagage naar het huisje hebben getransporteerd en de auto's naar de parkeerplaats hebben gebracht is het tijd voor een bakkie. Heerlijk jongens, we zijn er weer.

Kijk nu toch eens, het zonnetje gaat zelfs schijnen. Tijd voor een wandeling. We lopen langs de waddenzee over de dijk en dan via de molen weer terug. En dan is het alweer tijd om de inwendige mens te verzorgen. We eten een spaghettischotel met spinazie, spek, ui en champignons. Caroline heeft ook een pot heerlijke vegetarische zelfgemaakte pastasaus meegenomen en ook nog eens voor een heerlijk toetje gezorgd. Lekker hoor.

Na het eten drinken we wederom een bakkie maar nu met een lekker likeurtje. Els, Sonja, Beatrijs en ik spelen een potje Yathzee, gezellig. Daarna nog ff bijkletsen, hondjes uitlaten en dan lekker naar bed. Welterusten allemaal.

's Nachts regent het veel en als ik opsta regent het nog steeds. Als ik de honden uit ga laten schep ik gewoon mijn schoenen over, dus nu al natte sokken. Maar na het ontbijt is het droog en gaan we op pad voor een fijne wandeling. We hebben ooit een map met allerlei wandelingroutes op Texel aangeschaft maar die map ligt nog bij Kees thuis.

Gelukkig heeft Beatrijs een kaart van Texel bij zich en samen met Kees stippelen zij een wandelroute uit. Het wordt een wandeling door bos en duin in de buurt van de Cocksdorp. Nabij de vuurtoren drinken we een lekker kopje koffie mét appelgebak op een terrasje. Dan gaat de tocht weer verder door de duinen. Maar gelukkig komen we snel op het strand want Jiska ruikt de zee al een poosje en is bijna niet te houden. Dat beest wordt atijd zo opgewonden als we in de buurt van water zijn, dat vind ze zo leuk.

Langs het strand lopen we langs de bovenkant van Texel naar de Cocksdorp en zo weer terug naar de auto. Een mooie wandeling, maar wel enigzins lang. Voor Noortje, die inmiddels 11,5 jaar oud is, kan dit nog net. Veel van onze hondjes worden merkbaar ouder en daar moeten we wel wat rekening mee houden. Voor mijzelf is het ook lang genoeg, mijn voeten protesteren ook behoorlijk.

Terug bij de auto rijden we naar De Koog waar we lunchen op een terrasje, een beetje winkelen en boodschappen doen voor de gourmet vanavond. Terug in het huisje is het tijd voor het "borrel"uurtje. Even lekker lezen of zo voordat we ons aan de voorbereiding voor het avondeten beginnen.

Het eten is lekker en gezellig. Gourmetten is gewoon leuk. En dan is er koffie met likeur, lekker hoor.

Na het eten komt de Party & Go op tafel, dames tegen de heren. Het wordt weer een avondje lekker lachen, elkaar een beetje in de maling nemen en toch ook wel de eer hoog houden voor de dames want wij komen al jaren als winnaar uit de bus. En zo ook vanavond.... natuurlijk!!

Hondjes uitlaten en lekker naar bed. Goodnight.

Zondagmorgen is het droog en de zonsopgang zorgt voor mooie luchten en een prachtige regenboog. Als we allemaal wakker  en gedouched zijn kunnen we aan het ontbijt. Gezellig met zijn allen aan de lange tafel.

Bij de koffie bedenkt Kees weer een wandelroute voor vandaag en dan kunnen we weer op pad. Weer een mooie wandeling door bos en duin, nu in de buurt van De Koog. Maar ergens gaat er iets mis. Eerst lopen we over een druk ruiterpad en worden we gewaarschuwd door een groep ruiters dat het echt heel druk met paarden is daar. Ik besluit de honden aan de lijn te houden, tenslotte kost het wel iets meer tijd om 4 honden aan te lijnen als er ruiters aan komen.

We proberen van het ruiterpad af te komen en lopen via een manege naar de weg. Nu moeten we wel een stukje langs de weg lopen, maar ach, het is droog, niet erg druk en we lopen in goed gezelschap, dus kniesoor die daar over valt.

Uiteindelijk komen we weer in de duinen terecht en vinden we een gloednieuwe strandtent waar we lekker kunnen lunchen. En dat doen we dan ook.... en lekker is het ook....

Daarna willen we nog even het strand op maar het waait behoorlijk en het is gewoon koud op het strand. Dus breken we snel op en gaan weer terug naar ons huis voor een borrel.

De avond brengen we op dezelfde manier door als gisteren, lekker gourmetten en daarna Party & Go, maar vanavond de Party & Go Extreme versie. De eerste keer winnen wij dames weer.... de tweede keer winnen wij dames alweer.... en de derde keer besluiten wij dames om de heren ook eens te laten winnen om het moreel op peil te houden (grapje, de heren hebben eerlijk gewonnen). Au... dat doet zeer. Volgend jaar herkansing voor ons dames en die gaan wij dan weer winnen.

Nog even de honden laten plassen en dan lekker slapen. Tot morgen.

Maandag schijnt de zon al vroeg. Vandaag is de dag dat we weer naar huis vertrekken. Dus na het ontbijt eerst inpakken en de hondenharen opzuigen. Dan nog een lekker bakkie koffie, uitchecken en alvast weer bespreken voor volgend jaar.

Het mooie weer vraagt om een strandwandeling en dat doen we dan ook. Vandaag in de buurt van Den Hoorn zodat we alvast in de buurt van de boot zijn. We lopen een lekker stuk langs het strand en gaan via de duinen weer terug naar de auto.

We eten nog een lekker broodje op een terras voordat we naar de boot rijden. Om 2 uur varen we weer terug naar het vasteland en op de boot nemen we afscheid van elkaar. Na een voorspoedige rit levert Beatrijs me rond een uur of 4 weer thuis af. Bedankt maar weer voor het meerijden Be, ik vond het weer erg gezellig om samen te rijden. En ook de rest van het gezelschap bedankt voor weer een superleuk weekend. Het was weer geweldig, veel gelachen en ik heb het weer erg naar mijn zin gehad en kijk nu alweer uit naar volgend jaar.

Texel is echt een heerlijk eiland, gemakkelijk en redelijk snel te bereiken, met veel mogelijkheden om te wandelen langs het strand, door het bos of door de duinen en ook de sluftervallei, waar we dit jaar niet zijn geweest is erg mooi. Ook heeft Texel leuke, gezellige dorpjes waar het goed toeven is. Bovendien is Texel een fijn eiland om met je honden te zijn, ze mogen bijna overal mee naar toe, op de wandelroutes en ook in de dorpjes. Het is heerlijk om hier een weekendje door te brengen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade