Terug naar huis

22 september 2012 - Snelrewaard, Nederland

Vandaag is alweer de laatste dag, het zit erop, we gaan terug naar huis. En als ik opsta doet het zonnetje enorm zijn best. Lekker maar dat had ik liever gisteren gehad. Maar vandaag zijn we er ook blij mee. Het leuke van maar 6,5 uur te hoeven rijden is dat we alle tijd hebben. En nu de zon schijnt laten we dat niet zomaar voorbijgaan. We besluiten nog even lekker naar ons strandje te lopen alvorens de rit naar huis te beginnen.

Wat ziet alles er anders, vrolijker, kleuriger uit als de zon schijnt. Dan moet je wel vrolijk zijn. We maken een forse strandwandeling, Will schommelt eindelijk op de schommel die onderweg in het ieniemienie bosje hangt en de honden zijn lekker moe als ze de auto ingaan.

Om 11 uur gaan we rijden en we genieten nog even van het mooie landschap, de weidsheid en de ruimte van Denemarken. We hebben er zeker geen spijt dat we deze vakantie hier hebben doorgebracht. Het is leuk geweest, we hebben het naar ons zin gehad. Maar we hebben het wel gezien en zullen hier niet zo snel terugkomen. Een enorm nadeel vinden wij toch wel dat de honden niet in de restaurants naar binnen mogen. Dat is niet grappig als het nat en koud is. Als het mooi, warm terrasweer is, is er geen vuiltje aan de lucht want ze zijn welkom op nagenoeg alle terrassen, mogen verder ook bijna overal mee naar toe en ze mogen op nagenoeg alle stranden los lopen. Ook wordt je regelmatig aangesproken omdat de mensen je hond(en) zo leuk vinden. Dus wij kunnen niet anders dan concluderen dat Denemarken een hondvriendelijk land is.

Het is erg druk op de weg maar de reis verloopt voorspoedig. Na een uurtje of 3 rijden gaan we even een hapje eten. Nadat we gelunched hebben rijden we bij Hamburg een 10 km. lange file in. Zullen we de snelweg maar verlaten dan? We besluiten de tomtom tijdelijk in te stellen op snelweg vermijden en komen na een half uurtje side-seeing in Hamburg op een andere snelweg terecht. Dit is ideaal, hier rijdt zowat niemand en we kunnen lekker doorrijden. We spreken af dat we vanavond als afsluiter lekker samen uit eten gaan, dat hebben we de hele vakantie niet gedaan en we hebben tijd genoeg. Een leuk vooruitzicht, we verheugen ons erop.

Maar helaas komen we bij Hannover toch in een file terecht. Blijkt dat de snelweg volledig afgesloten is wegens wegwerkzaamheden en om een lang verhaal kort te maken.... het duurt 3,5 uur voordat we deze file weer uit zijn. Inmiddels geeft de tomtom aan dat we om 22.15 uur thuis kunnen zijn als we geen oponthoud meer krijgen. Balen... daar gaat ons etentje. Gelukkig hebben we nog een zak chips in de auto liggen en dat wordt ons avondmaal. Gezellig hoor. Het goede nieuws is dat we verder zonder problemen door konden rijden en inderdaad om kwart over tien thuis aankwamen. We hebben 11,5 uur gedaan over een ritje dat maar 6,5 uur zou duren.