Borobudur (Java)

18 januari 2013 - Jogjakarta, Indonesië

We staan op en jongens.... het is droog. En een waterig zonnetje. Yahoo!! We besluiten vandaag de "grootste boeddhistische tempel ter wereld" (haha, zal wel), de Borobudur, te gaan bezoeken. Al vanaf dat ik een jaar of 21 was en foto's zag van de Borobudur wilde ik deze graag zien. Nooit gedacht dat dat ook ooit echt zou gaan gebeuren.

We gaan met de public-stadsbus voor 3000 rupiah (30 eurocent) naar Jombur. Er zijn maar weinig zitplaatsen in een stadsbus en we moeten staan. Op zich niet zo erg maar ze rijden hier als gekken, we hotsen en klotsen door de bus. De weinige stoelen die erin staan staan met de rugleuning tegen de wand dus als je niet uitkijkt zit je zo bij iemand op schoot. De rit duurt zo'n 25 minuten en ik ben gesloopt als we eruit komen. Ik hoop dat we wel kunnen zitten in de bus naar de tempel en gelukkig is dat ook zo. Pfff... wat een opluchting.

Een kaartje om de tempel te mogen bezoeken is best duur (25 dollar) Bij de ingang krijgen we een sarong aangereikt die we moeten dragen. We wandelen door een keurig aangelegd park naar de voet van de Borobudur en dan kunnen we de tempel beklimmen. De Borobudur is gebouwd tussen 778 en 850 en ligt aan de voet van de merapi-vulkaan (de meest actieve vulkaan van Indonesie). De tempel is gebouwd als een grote stoepa met 9 etages. De onderste 6 zijn vierkant en de bovenste 3 zijn rond. Op de ronde etages zijn 72 kleine stoepa's rond één grote centrale stoepa gebouwd. In de stoepa's bevinden zich beelden van Boeddha en wie door de gaten van deze stoepa's deze beelden aan kan raken krijgt het eeuwige geluk. Is dat geen mooie gedachte?! Het schijnt dat de Borobudur nog steeds als gebedsoord wordt gebruikt en een pelgrim loopt iedere etage zeven maal rond met de klok mee. Ben benieuwd hoe lang ze daar wel niet over doen.

Het is een hele mooie tempel, zeer zeker het bezoeken waard, maar of het nu komt dat ik me er teveel van heb voorgesteld of doordat we inmiddels al heel wat gezien hebben, het valt een klein beetje tegen. Nu denk ik dat het erg moeilijk is om tempels te vinden die Angkor in Cambodja kunnen evenaren, dus misschien is het dat wel. Weet niet. Toch een mooie tempel.

We huren een andong (paard met wagen) met een aardige menner (ben zijn naam vergeten) en paard Hendrik. Hiermee bezoeken we nog 2 weinig indrukwekkende kleine tempeltjes (Candi Pawon en Candi Mendut) in de buurt. Het ene tempeltje is leeg en in het andere zit een grote boeddha. Deze was eigenlijk gebouwd voor de Borobudur maar toen hij af was bleek hij te groot uitgevallen en konden ze hem de tempel niet op krijgen. Dus hebben ze er maar een klein tempeltje omheen gebouwd.

Naast dit tempeltje staat een enorme banyantree met heeeel veeeel luchtwortels die uit de boom naar beneden groeien. Als deze de grond bereiken worden het nieuwe stammen en zo kan er een bos ontstaan uit een enkele boom. Heel indrukwekkend.

Terug in Jokja lopen we de markt van Jalan Malioboro over en kopen wat souveniertjes. Gezellig.

We eten een hapje in ons guesthouse, leggen nog een kaartje en gaan dan weer lekker pitten.