Adios Guatemala

18 februari 2019 - Snelrewaard, Nederland

Om half 4 staan we op. Igor is er al. We moeten Marina gaan wekken, zij heeft zich verslapen. Toch kunnen we om 4 uur vertrekken naar het vliegveld.

Om kwart voor 5 staan we dan op plaats van bestemming en nemen we afscheid van Igor. Je was echt een fantastische reisleider  Igor, gaf heel veel informatie, regelde alle zaken perfect. Mede door jou hebben wij een geweldige vakantie gehad.

De eerste 3 uur durende vlucht van Guatemala-City naar Houston loopt geheel volgens plan. Ook de douane-rituelen hier in Houston verlopen zonder problemen. We denken wel allemaal dat ze hier in de VS een speciale cursus chagrijnig zijn moeten  volgen.

En nu moeten we 6 uur wachten op onze volgende vlucht. We eten wat, we praten wat, we drinken wat, we wandelen wat, we lezen wat..... 6 uur wachten duurt lang.

Ook de bijna 10 uur durende vlucht van Houston naar Amsterdam verloopt zonder problemen. Bij de bagageband nemen we afscheid van onze medereizigers. Ajuus Nico, Claudine, Diny, Annemarie, Marina en Roelof. Het was leuk met jullie te reizen.

Niels komt ons ophalen op Schiphol. Superfijn, dank je wel Niels.

We hebben afgelopen maand kennis gemaakt met 4 ongelooflijk mooie landen.

Costa Rica, een ontzettend mooi, groen land, prachtige natuur, vulkanen, veel mooie vogels en andere dieren, nevelwouden, redelijk ontwikkeld.

El Salvador en Honduras, prachtige landen. Minder groen dan Costa Rica maar ook met prachtige landschappen. Hoge bergen, diepe valleien, vulkanen, maya-cultuur, mooie meren, watervallen, strand. Beduidend armer dan Costa Rica en ook minder veilig. Hoewel wij daar niet heel veel van gemerkt hebben. Voorzichtig moet je overal ter wereld zijn.

Guatemala, weer een onwijs mooi land, hele mooie landschappen, veel vulkanen, maya-site, jungle, ruige bergen, diepe dalen, mooie rivieren en meren, grotten en watervallen. Ook erg arm, vergelijkbaar met El Salvador en Honduras. Ook hier veel gezien en gehoord van/over de maya-cultuur. Ik ben erg gecharmeerd van dit land, al ik kan niet echt zeggen waarom.

Het verhaal van Geert over het leven in deze derde-wereldlanden heeft veel indruk gemaakt, ons bezig gehouden en tot vele discussies geleid.

Eigenlijk hoort ook Nicaragua in dit rijtje thuis maar daar konden we niet doorheen reizen, vanwege de onstabiele politieke situatie in dit land is dat te gevaarlijk. Het ziet er ook niet naar uit dat de situatie daar snel zal verbeteren.

Het was een bijzondere en indrukwekkende vakantie. Weer wat wijzer geworden en mooie nieuwe herinneringen gemaakt.

Zo komt er weer een ongelooflijk mooie reis tot een einde. We zijn weer thuis, dat is ook fijn.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Josien:
    18 februari 2019
    Het was leuk om op deze manier met jullie "mee te reizen". Jullie hebben er van genoten!
  2. Anita Papen:
    18 februari 2019
    Leuk om te lezen allemaal! Weer een bagage aan herinneringen mee terug! Geniet nog lekker na!
  3. Karianne:
    18 februari 2019
    Welkom weer in Nederland! Even schakelen en nagenieten van de afgelopen weken! We spreken elkaar!