Afscheid

21 november 2018 - Kampala, Oeganda

Als we om 8 uur aan het ontbijt zitten komt Alex binnen. Wat zie je pips Alex, voel je je niet goed? Amai, ik ben helemaal verschoten he. Zit ik net op het toilet komt er een gekko uit de pot tussen mijn benen door kruipen. Daar krijg je toch schrik van hoor, echt waar. Ja dat snap ik, daar zou ik ook een hartverzakking van krijgen. Moet er niet aan denken.

Wat ontzettend jammer dat we hier in Lake Mburo Resort maar een nachtje zijn. Ik had hier heel graag een daagje extra de tijd gehad.

Om 9 uur zitten we bepakt en gezakt in de jeeps. We gaan voor de laatste keer deze vakantie op safari en direct daarna terug richting Kampala. De safari is een leuke afsluiter voordat we aan de best wel weer lange rit terug beginnen. Onderweg bij Mbarara staan er legerauto's op de weg en er lopen veel gewapende soldaten rond. Het schijnt dat de president hier is voor een verkiezingscampagne.

We lunchen op de evenaar. Na de lunch krijgen we een demonstratie van het verschil tussen de noord en de zuidkant van de evenaar. Er staan 3 kommen met een gat erin. Een staat precies op de evenaar. Als daarin water wordt gegoten en ze daar een bloemetje in leggen zien we dat het water wegloopt zonder dat het bloemetje (en dus ook het water) draait. Als we dit aan de noordkant van de evenaar doen zien we dat het water met de klok meedraait terwijl het water ten zuiden van de equator tegen de klok in draait. Bizar zeg.

Als we de jeeps weer in moeten is het tijd om afscheid te nemen. De jeep van Geoffrey gaat met Irene, Marjan, Alex, Wim, Vera en Nicole naar Entebbe. Nicole blijft daar nog een daagje om in de zoo te helpen met de chimps te verzorgen. De rest vliegt vanavond weer terug naar huis. Dag allemaal, snik, snotter, ik zal jullie missen. Keep in touch.

Wij stappen met Jan en Marion in de jeep van zebo Mike. Wij blijven een nachtje in Casia Lodge in Kampala terwijl Jan en Marion vanavond nog doorreizen naar Jinja voor 2 nachtjes alvorens terug te gaan naar Zuid Afrika. Rond 7 uur bereiken we Casia Lodge. Ik ben zo blij dat wij hier een nachtje blijven, ik ben gesloopt. Ik benijd Jan en Marion niet. Hun chauffeur staat al op ze te wachten en zij moeten direct door. Ze mogen blij zijn als ze om 11 uur aankomen in hun hotel in Jinja. We nemen afscheid en zwaaien ze uit. Daaag, veel plezier nog. We zullen jullie ook missen.

Dan is het tijd om afscheid te nemen van Mike. Dag Mike, je was een toffe zebo, bedankt voor alles. Doei.

We gaan douchen, een hapje eten en dan snel naar bed. We zijn gesloopt maar slapen slecht omdat het hier beduidend warmer is dan waar we vandaan komen. Het klimaat was gedurende de rondreis heerlijk. Lekker in korte broek en hemdje rondlopen zonder te zweten en 's nachts werd het koeler zodat we heerlijk konden slapen. Maar hier in Kampala blijft het ook 's nachts klef warm.