Samen op pad

21 november 2018 - Sipi Falls, Oeganda

Als we na het ontbijt gebeld worden dat onze chauffeur van Matoke tours zit te wachten pakken we onze tassen (huh... geen sjouwers?) en gaan naar beneden. Daar zien we Geoffrey zitten. Nee.... dat kan niet. Jij zou toch 2 weken vrij zijn? Maar het is echt waar, we gaan ook het laatste deel van onze reis met hem en onze vertrouwde jeep op pad. Joehoe..... beter kan je het niet treffen. Wel een beetje superdeluxe, samen rondgereden worden in een verlengde jeep voor 8 personen.

We vertrekken om half 10 en komen om 5 uur aan bij Lacam Lodge in Sipi. Deze lodge is super basic, geen electriciteit. Het water voor de douche wordt in een groot vat warmgestookt met een houtvuurtje. We logeren in een primitieve banda en dat is zo leuk. Als het donker wordt hangen ze petroleumlampen op. Dan kan je iets zien maar we gaan met de kippen op stok. Naar bed als het donker wordt (7.00 uur) en opstaan als het licht wordt (ook 7.00 uur). Omdat Oeganda op de evenaar ligt is dit het hele jaar door precies hetzelfde.

Ook hier staan we weer versteld van het fantastische landschap. We slapen naast de onderste van de 3 sipi falls en raken niet uitgekeken. Heel rustgevend dat geluid van de stromende waterval. We zijn hier in de droge periode dus stroomt er beduidend minder water door de falls dan in de regentijd. In juni, juli en augustus regent het hier 12 uur per dag en zijn de falls enorm indrukwekkend. Maar zelfs nu zijn ze mooi.

Geoffrey komt langs met Moses die de komende dagen onze gids zal zijn. Moses wil weten of we iets mankeren zoals astma en of we hoogtevrees hebben. Nou ja... dat laatste wel. En ik ben ongewoon snel buiten adem als ik moet klimmen. Hoezo? De tocht naar de watervallen is behoorlijk zwaar, dus hij wil weten waar hij aan toe is. Hij zegt dat we dan de bovenste 2 watervallen gaan doen en de onderste zie we dan wel.

De hike naar de bovenste 2 zal zeker 4 uur in beslag nemen en de onderste nog eens 2 uur. Dat kan ik dan wel op mijn buik schrijven. Zal ik eigenlijk wel mee gaan? Morgen gaan we de koffietour doen en dat is een gemakkelijke wandeling zegt Moses. We spreken af dat we om 9.00 uur vertrekken morgenochtend.