Athene: Akropolis en andere oudheden.

8 maart 2023 - Athene, Griekenland

Het ontbijt in hotel Hermes is prima. De standaard dingen zoals scrambled eggs, bacon, beans, brood en beleg als kaas en wat vleeswaren. Geen broodjes en croissants. Wel griekse hapjes als griekse salade, aardappelsalade, wat zoete dingetjes, griekse yoghurt en fruit. We komen dus absoluut niks tekort.

Vandaag wilden we met de hop-on-hop-off bus gaan. Maar vanwege stakingen in het openbaar vervoer rijdt ook deze bus niet. Met de benenwagen dan maar. Ons wordt afgeraden om rechtsaf te gaan vanwege de te verwachten demonstraties. Het is beter deze te vermijden.

Dus gaan we linksaf. Ons hotel ligt in de wijk Plaka (het gezellige centrum van Athene) en al heel snel komen we op een plein waar een mooie kerk staat, Athens Cathedral the Annunciation of the Virgin Mary oftewel de Grote Metropolitaan. Het is eigenlijk helemaal geen grote kerk, wat je wel zou verwachten van een kathedraal. Deze grieks-orthodoxe kerk is binnen wat donker maar ook heel mooi, echt de moeite waard om even een kijkje in te nemen.

Naast de kathedraal staat een klein Byzantijns kerkje, de Church of Theotokos Gorgeopikoos and Agios Eleftherios oftewel de kleine Metropolitaan. Een schattig klein kerkje dat in de schaduw van zijn grote broer staat. Het is waarschijnlijk de kleinste kerk ter wereld, 7,5 meter breed en 11,5 meter lang. Helaas was hij gesloten en konden we niet binnen kijken.

We lopen door naar de akropolis. Akropolis is een rotsplateau van 300 meter bij 175 meter, ligt 80 meter boven de stad. Het is de bekendste bezienswaardigheid van Griekenland.

Het Parthenon is een tempel gewijd aan de godin Athene, de beschermheilige van de stad. Het was de eerste van de klassieke monumenten op de Akropolis en dateert uit de 5e eeuw voor Christus. Toen Pericles regeringshoofd werd begon men met de bouw van het nieuwe Parthenon, groter en met veel meer zuilen, gemaakt van pentalikonmarmer.

Het Erechtheum, een tempel aan de noordzijde van de Akropolis, is gewijd aan Athena en aan Poseidon. Erg mooi zijn de vrouwelijke standbeelden (kariatiden) die het dak dragen.

De tempel van Athena Nikè op de zuidoostelijke rand van de Akropolis is gewijd aan de godinnen Athena en Nikè.

Het Odeon van Herodes Atticus is een theater op de zuidwestelijke helling van de Akropolis. Het werd gebouwd door Herodes Atticus ter nagedachtenis aan zijn vrouw. Het wordt nog steeds gebruikt voor culturele evenementen in Athene.

Hoe prachtig dit alles ook is, we zijn nu wel even klaar met al die oude cultuur. We verlaten de Akropolis en gaan op zoek naar een terras. Onderweg komen we langs een man die op een bouzouki zit te spelen. We luisteren even, maken een praatje en door.

Beneden komen we uit bij de Poort van Athena Archegetis, een antiek poortgebouw in Athene die op de Romeinse Agora (marktplein) staat. Nog meer prachtige oudheid. Wij houden er van. Maar we houden ook van een bakkie koffie en daar zijn we inmiddels wel aan toe.

We lopen langs de Agora en ploffen neer op het eerste terras dat we tegenkomen. Heerlijk, koffie én even zitten. Ff bijkomen van al dat geslenter. We worden aangesproken door 2 mensen die uit Nieuw Zeeland komen. Zij zien dat Will een shirt draagt wat hij daar gekocht heeft. We maken een gezellig praatje. En dan gaan we weer verder.

Langs nog meer Agora's, jeempie het stikt daarvan in Athene. Allemaal zijn ze afgezet en als je er in wil moet je betalen. Nou, de groeten, we lopen er wel omheen, dan kunnen we ook alles zien.

Eenmaal terug op het plein bij de kathedraal lunchen we bij een van de vele restaurantjes daar. We zitten lekker in het zonnetje, zo fijn. Daarna gaan we terug naar het hotel, klein powernapje doen alvorens aan de middag te beginnen.

Daarna lopen we terug naar Pnyx, het park aan de voet van de Akropolis waar we vanmorgen gebleven waren. We bekijken de Bibliotheek van Hadrianus, de Toren van de Winden, de Stoa of Attalos, de tempel van Hephaistos, het sanctuary van Zeus, de Saint Marina Church Thession en nog veel meer.

Nu is het wel genoeg voor 1 dag. Tijd voor een biertje. Lekker op een terrasje, biertje drinken, mensjes kijken. Zo leuk. Ik kan nog even een beetje spaans oefenen met wat spaanse toeristen op hetzelfde terras. Ook altijd leuk.

We lopen terug naar de wijk Plaka waar we een restaurant zoeken. We willen nu graag binnen zitten. We hebben geen jas bij ons en het koelt inmiddels wat af buiten. We vinden een plekje waar we kunnen eten vlakbij het hotel. Hoeven we straks niet ver meer te lopen.

1. Wil B.:
    9 maart 2023
    Door het lezen van jullie verhaal heb ik weer heel wat geleerd vandaag! Fijn dat het ook mooi weer is. Hier bewolkt, regen en natte sneeuw. En van die stakingen hoorden wij op het nieuws en dacht ik aan jullie. Gelukkig kon de benenwagen ook :)