BBQ

16 november 2019 - Kathmandu, Nepal

Een vrije dag.... wat is dat eigenlijk? Vandaag is het vrijdag, my day off. Maar omdat mijn mede-vrijwilligster door omstandigheden weinig geslapen heeft ga ik toch 's morgens vroeg maar weer naar het tehuis. Als de kids naar school zijn duik ik de bibliotheek in waar ik de boeken uitzoek en opnieuw sorteer. Best een klusje, maar wel leuk. Ik vind een boek over gebarentaal. Dat neem ik mee naar huis, kan ik wat woordjes leren. Santosh ziet mij met dat boek en vind het heel leuk dat ik dat ga doen. Kan ik straks een beetje met hem communiceren.

Als Debby komt drinken we een kopje thee en daarna gaan we naar de stupa. We lopen een cora en drinken een lekker bakkie cappucino met soyamelk bij Himalayan Java Cafe. Duur maar erg lekker.

Eenmaal terug in het tehuis zijn veel van de kinders al bezig met hun huiswerk of lekker aan het fietsen. Ons is gevraagd om een aantal mensen van de staf (Dipendra, Amar, Mira, Nanda en Deepak) engelse les te gaan geven. Dus duiken we achter de computer om lessen voor te gaan bereiden. Nu is Deb er nog en dan kan zij me nog mooi even op weg helpen. Dat is superfijn omdat zij de Pabo heeft gedaan en ik geen flauw idee heb hoe ik dit aan moet pakken. We gaan het zien.

We gaan op tijd naar huis want vanavond hebben Martine en Lobsang een bbq in het guesthouse georganiseerd. Ik help met het maken van een salade. Daarna gaan we eten. We zijn met ong. 20 personen en het is echt heel erg gezellig om zo met z'n allen in de tuin te zitten en te genieten van het heerlijke eten en het leuke gezelschap.

Terwijl wij zitten te eten komen de honden weer tot leven. Het is een geblaf van jewelste. Ik ben blij dat ik de straat niet op hoef. Qua mensen voel ik me perfectly safe als ik in het donker op straat loop, qua honden niet. Overdag liggen ze allemaal te slapen maar zodra het donker is gaan ze groepjes vormen en komen ze heel opdringerig op je af. Ze duwen met hun neuzen tegen je aan en dat voelt behoorlijk bedreigend.

We sluiten de avond af met een spelletje keezen. Hartstikke gezellig.

Om 8 uur staan we bij de poort van het guesthouse. Martine organiseert 1x per maand een "ruim je buurt op" dag en vandaag is de dag. Er is een groep kleine monnikjes met 3 begeleiders, er zijn gasten van het guesthouse én er zijn 4 meiden uit het tehuis. Ik ben zo trots op Jeena, Jasana, Binita en Alisha. We krijgen allemaal handschoenen, een mondkapje en een vuilniszak. En dan gaan we de straat op, alle troep die we zien rapen we op en na een uurtje hebben we de omgeving van het guesthouse heel wat schoner gemaakt. We hebben in deze ene straat maar liefst 15 volle zakken vuil verzameld. De monnikjes doen hun mondkapje af, handschoentjes uit en gooien ze op de grond. Die snappen het concept niet helemaal. Oprapen jongens én in de zakken. De meiden snappen het wél, die vragen of we dit ook in de buurt van het tehuis kunnen doen. Natuurlijk meiden, gaan we regelen. Toppertjes.

Verder hebben we voor vandaag een voetbalhal afgehuurd en een competitie georganiseerd voor het gehele tehuis én een nederlands team van o.a. vrijwilligers en voormalig vrijwilligers. Wat een succes was dat. Het plezier spatte van al die blije koppies af. Na deze sportieve bezigheid waren de kinders hartstikke moe. Naar huis lopen viel voor sommigen niet mee. Roman en Arun moest ik bijna naar huis sleuren. Didi, my stomach hurts zegt Roman. Ja liefje, als we straks thuis zijn lekker douchen en dan ga je maar even op bed liggen tot het diner. Yes Didi.

Ik ga met Lies en Gerda in een pizzeria eten. Heerlijk om na al die rijst en noedels eens iets anders te eten. Ik hoop alleen dat ik geen last van de kaas ga krijgen. En nu ben ik ook heel moe dus ik duik lekker mijn bedje in. Weltrusten.

1. Caroline Eras:
    17 november 2019
    Prachtige verhalen steeds en jij ziet er super gelukkig uit!
  2. Wil Blom:
    25 november 2019
    Tjonge Betty, een heel andere 'hondenbeleving' nu bij jou dan je gewend bent.
    En zelfs Engelse les geven ga je doen.
    Wat maak je toch steeds veel mee op één dag!!!