Berlijn

26 mei 2022 - Berlijn, Duitsland

Woensdagochtend 25 mei om half 8 rijden we het erf af. Ries is aan het melken, de hondjes zijn in het pension. We rijden naar de parkeerplaats bij station Woerden waar mijn auto tot zondagavond blijft staan. Als we richting het station lopen rijdt de intercity naar Utrecht ons voorbij. Die hebben we alvast gemist. Gelukkig vertrekt er 5 minuten later een sprinter naar Utrecht CS.

We stappen in Utrecht over op de ICE naar Duisburg. We hebben 1e klas kaartjes, die waren maar een paar euro duurder. We zoeken naar onze plaatsen maar kunnen ze niet vinden. Ach, zegt de steward, u zit in het verkeerde treinstel. Oei... lekker dan. Welnee, niet getreurd, de trein zit niet vol dus gaat u maar in deze coupe zitten. In Duisburg kunt u overstappen op de trein naar Berlijn.

4 uur later zijn we in Duisburg en letten we goed op dat we in het juiste treinstel stappen. Helaas hebben ze weer de wagons omgewisseld zodat we weer aan het verkeerde eind van de trein zijn. Maar nu kunnen we wel binnendoor naar de juiste plaatsen lopen. Na een comfortabele reis staan we om 3 uur op het perron van Berlijn.

Even de app checken die Birgit ons stuurde, oh ja, nu met de S-bahn naar Zoölogischer Garten. We vinden het juiste perron maar waar kopen we eigenlijk kaartjes? Nou ja, we stappen gewoon in en dan zien we wel. En zo worden we zwartrijders.

Nu nog met de U-bahn naar Bismarckstraße, waar we maar wel kaartjes voor kopen. Geen idee welke kaartjes we moeten hebben dus we nemen de goedkoopste maar. Zo komen we uiteindelijk vlak bij Hotel Leonardo in de wijk Charlottenburg uit. We checken in omstreeks 4 uur. Voorspoedige reis gehad.

Hotel Leonardo is een basic maar prima hotel. Fijne bedden, heel schoon en vriendelijk personeel, alles wat je maar kan wensen.

We gaan een bakkie doen en lopen daarna naar de Kaiser-Wilhelm-gedächtnis-kirche. Een bijzondere kerk, een ruïne van een oude toren tussen twee nieuwe, moderne gebouwen in. De ruïne kunnen we niet in, het moderne gebouw wel. Dat ziet er van binnen best mooi uit. Buiten op de trap voor deze kerk staan foto's in lijstjes met bloemen erbij. Herdenking.

We lopen terug naar de Wilmersdorferstraße waar we gaan eten bij Extra Blatt Cafe. Volgens Birgit kunnen we hier heerlijke, betaalbare schnitzels eten. En ze heeft gelijk, het is smullen. Daarna lopen we terug naar ons hotel.

Morgen ontmoeten we Sven en Birgit die nu met de auto onderweg zijn naar Berlijn. Zij slapen in het appartement van de ouders van Birgit op 7 minuten lopen vanaf ons hotel. Birgit kent Berlijn op haar duimpje en zij is onze reisleidster de komende dagen.

1. Els:
    26 mei 2022
    Zijn jullie alweer de hort op, leuk hoor, lekker van genieten!!🥰
  2. Karianne:
    26 mei 2022