Kraton en Waterpaleis (Java)

19 januari 2013 - Jogjakarta, Indonesië

Het moet niet gekker worden, maar het is alweer droog. Lekker hoor.

We gaan vanmorgen het paleis van de sultan, het Kraton, bezoeken. De sultan woont hier nog steeds hoewel zijn macht zich vandaag de dag beperkt tot zijn eigen paleis. Het is wel grappig om te zien maar niet erg indrukwekkend. Overal worden we staande gehouden door mensen die ons naar het Batik-Museum willen hebben maar dat doen we niet. Ze zeggen dat het gratis is maar we zijn gewaarschuwd dat dat niet zo is. Dus laat maar.

In het Kraton lopen groepen scholieren rond die toeristen in het engels moeten intervieuwen. Heel grappig. We worden wel door 50 kinderen (gelukkig niet individueel maar in groepjes) staande gehouden en geintervieuwd. Allemaal hebben ze dezelfde standaard ingestudeerde vragen. Maar wel lachen en later roepen ze ons bij onze naam en zwaaien. Echt leuk.

We bekijken het paleis en gaan met ontelbaar veel mensen op de foto, want werkelijk iedereen hier wil met blanke mensen op de foto. Wordt je soms wel een beetje moe van en op een gegeven moment moet je zeggen dat je niet meer wil want anders kom je geen stap verder.

We laten ons dan toch maar naar de Batik-school brengen dan hebben we dat maar weer gehad. Het schijnt toch een soort onmogelijk te zijn om daar onderuit te komen. We kopen niets en we betalen niets, maar we moeten hiervoor wel heel sterk in onze schoenen staan.

Daarna gaan we naar Taman Sari, het waterkasteel. Dit is het oude paleis van de sultan met zwembaden voor de kinderen, de harem en de sultan himself. Deze baden voor de zijn van elkaar gescheiden door een toren van waaruit de sultan toezicht kon houden op zijn harem. En dan koos hij een vrouw uit voor een zwempartijtje in zijn zwembad wat ze dan af konden sluiten in de daar aanwezige slaapkamer. We krijgen een gratis rondleiding door een gids en dit is erg leuk om te zien.

Onderweg drinken we glaasje sirsak, gemaakt van de sirsakvrucht, heb hem nog nooit ergens gezien of ervan gehoord, maar is erg lekker.

We eten hier veel salak. Ook een vrucht die wij niet kennen, maar die hier veel gegeten wordt en hartstikke lekker is.

We lopen terug naar Jalan Malioboro en willen naar het Prambanan, een paleis. Maar ons wordt aangeraden om rond 4 uur te gaan, dan kunnen we aansluitend naar het ballet kijken in het openlucht theater van het Prambanan.

Dus terug naar Bladok voor een verfrissende duik in het zwembad. Heerlijk en verkoelend.

Dan bedenken we dat we morgen weggaan uit Yogya, wat overigens de eerste leuke en gezellige stad is waar we geweest zijn op Java. We gaan naar een reisbureautje en boeken een tour voor 2 dagen naar de Bromo-vulkaan.

Dan willen we op weg naar de Prambanan maar het blijkt dat deze om 5 uur sluit en dat de balletvoorstelling in het overdekte theater is zodat we de Prambanan niet meer kunnen zien. Dat is wel balen, want die schijnt wel heel bijzonder te zijn. Helaas, dat moeten we dus missen. Het is niet anders.

Dan nog maar een keertje het nachtleven proeven op Jalan Malioboro voordat we onder de wol kruipen.