Cerro Tronador, de zwarte gletsjer

21 november 2018 - San Carlos de Bariloche, Argentinië

De omgeving van Bariloche is erg mooi. We gaan op stap met een spaans sprekende gids en groep. We gaan naar Parque Nacional Nahuel Huapi.

Het is mooi, smalle weggetjes, een meer met strand (Playa Negra) dat heel mooi tussen de bergen ligt, een rivier met stroomversnellingen, nog een meer en prachtig uitzicht op een gletsjer. Hmmm... ik dacht dat die zwart was? Ik zie gewoon een witte.

Maar dan komen we bij cerro Tronador. We zien een gletsjermeer met boven op de berg een witte gletsjer en beneden in het meer een zwarte gletsjer. Wauw.... wist niet dat zoiets bestond. Zo onwijs indrukwekkend. Dit land blijft ons maar verrassen met de mooiste natuurverschijnselen die je maar kan bedenken. Of niet kan bedenken, want ik zou nooit een zwarte gletsjer bedacht hebben. Absoluut een must om te gaan zien.

Op foto's, gemaakt in mei 2010 kunnen we zien dat de gletsjerarm die in het meer ligt in 7 jaar tijd gehalveerd is. Dat vind ik schokkend. Gaat de afbraak van gletsjers (en de noord- en zuidpool en zo) werkelijk zo ontzettend snel? Je hoort er natuurlijk over maar hebt er niet echt een beeld bij. Nu wel dus, zorgelijk.

Daarna lopen we een pad de bergen in naar watervallen die ze Garganta del Diablo (keel van de duivel) noemen. Dat vind ik een beetje overdreven maar mooi is het wel. We zien een stuk of 5 watervalletjes naast elkaar de berg afkomen. Wederom genieten.

Je wordt hier wel overspoeld door toeristen, niet normaal zo druk als het hier is. We kunnen nog verder omhoog maar dat is mij te steil. Will gaat uiteraard wel en ik vermaak me wel met foto's maken en spaans oefenen terwijl ik op hem wacht.

De volgende dag volgen we La Ruta de Los 7 Lagos, een route over een 2-baansweg langs 7 mooie meren. Ook vandaag is het weer genieten van de prachtige omgeving, de bergen en uiteraard de verschillende meren. We komen uit bij het stadje San Martín de Los Andes, een mooi en toeristisch stadje. Het ligt in een dal aan het Lago Lácar en heeft een mooi zandstrandje. Het is een leuk stadje om een paar uurtjes te vertoeven.

Doordat onze gids alleen spaans sprak heb ik de afgelopen 2 dagen goed kunnen oefenen met luisteren. Ik verstond lang niet alles, ik denk zo'n beetje een kwart van wat er verteld werd maar ik merkte wel dat het de 2e dag al iets beter ging dan de eerste. Maar ik moet nog heel veel leren haha.

Ik vind Bariloche een heel gezellige en ook heel toeristische stad waar het goed toeven is. Ondanks de vele toeristen hangt er een ontspannen sfeertje. Het is tevens zeer de moeite waard om de omgeving te bekijken. Het is hier zo mooi met zijn bergen, watervallen en meren. Echt een aanrader wat mij betreft.

Morgen gaan we hier weer weg. De ochtend gaan we nog doorbrengen in de stad, lekker op een terrasje mensen kijken, de kerk bezoeken en dan om 1 uur de bus in voor een bijna 18 uur durende reis naar Mendoza.