Chimps

21 november 2018 - Kibale Forest National Park, Oeganda

6 van ons gaan op chimpansee habituation day. Dat betekent dat zij om 6 uur moeten ontbijten en vroeg het woud in trekken om een hele dag bij de apen te zijn. Marjan, Irene, Will en ik gaan alleen de ochtend dus wij hoeven pas om 8 uur te ontbijten.

Om 9 uur vertrekken wij naar het woud waar we met een gewapende gids op zoek gaan naar de chimps. Al snel hebben we ze gevonden, we hoeven alleen maar het enorme lawaai dat ze maken te volgen. Ze zitten hoog in de bomen en krijsen wat af.

Na enige tijd komt het mannetje naar beneden. Wat zijn ze groot zeg. Op een meter of 4 afstand gaat hij op de grond liggen. (Hoezo we moeten 8 meter afstand houden?) Wau-au-au-auw!!!! Zo ontzettend gaaf is dit, ligt daar zo ontzettend dichtbij een wilde mannetjesaap op de grond.

Na de nodige foto's gaan we weer verder op zoek naar een andere groep en die vinden we weer hoog in de bomen. We bekijken ze een poosje en dan zit het er voor ons weer op. We gaan terug. Maar dan horen we nog een groep. We hebben een lieve gids die ons nogmaals meeneemt het woud in. We vinden een jonge groep dieren die op de grond zitten.

Denk erom mensen, 8 meter afstand houden. We maken foto's, een van de apen laat steeds zijn tanden zien en plots komt hij op ons af lopen. Oh, oh, heel stil blijven zitten. De aap komt rakelings langs lopen, we kunnen hem zo aanraken. (Doen we natuurlijk niet). De aap gaat iets verderop zitten en begint weer te krijsen. Nu komen er veel apen uit de bomen en dan zijn we omsingeld door apen die elkaar achterna zitten. Ze vliegen de bomen in en weer uit, rennen rakelings langs ons heen in hun poging om elkaar te krijgen. Spannend en superleuk.

Zodra het weer veilig is gaan wij terug. Het was heel erg gaaf maar wij zijn  blij dat we niet de hele dag geboekt hebben. Voor ons gevoel hebben we alles gezien en zou langer in het woud blijven hier niets aan toe voegen. We beseffen wel dat we enorm geluk hebben gehad. Voor hetzelfde geld waren de apen niet naar beneden gekomen. En als we niet zo'n lieve gids hadden gehad die ons extra tijd in het bos gaf hadden we de spelende apen niet gezien.

Van onze habituation-gangers horen we later dat zij habituationday wel de moeite waard vonden. Vooral de extra tijd 's morgens vonden zij bijzonder.

Wij maken in de middag een moeraswandeling met een gids. Prachtige natuur. We leren wat over koffie, we leren wat over thee, we zien de mooiste bloemen, vlinders en vogels, waaronder de mooiste vogel van Oeganda, de blauwe turaco. Ook zien we andere apensoorten. De black & white colobus en de red colobus. Als klap op de vuurpijl zien we een familie bavianen waarvan het mannetje op zo'n 2 meter afstand naar ons gaat zitten kijken. Prachtig. Het was een fantastische apendag vandaag.