Cordoba

21 november 2018 - Córdoba, Argentinië

Tot nu toe reisden we steeds semi-cama, maar vanavond hebben we kaartjes voor cama gekocht. Kijken of we wat beter kunnen slapen. De stoelen zitten alvast heerlijk hoewel ik wel een beetje knel zit met mijn voeten. Ik kan mijn schoenen niet uit doen want dan zwellen mijn voeten op als een ballon en krijg ik mijn schoenen morgen niet meer aan.

Na anderhalf uur rijden stopt de bus ergens op een parkeerplaats. PECH!! Er wordt wat gerommeld en gedaan maar het mag niet baten. We moeten wachten op een andere bus. Na 3 uur komt die dan eindelijk aan, wordt alle bagage overgeladen en kunnen wij ook overstappen. Wel een beetje jammer, wat een kort ritje van 10 uur zou zijn wordt nu weer een reis van 13 uur. Maar we slapen wel beter in de cama. We komen nu pas om 12 uur in Cordoba aan en morgen om 1 uur gaan we alweer weg.

Het hotel Novium Suites ligt een in een sjofele buurt en is een beetje sloeberig. Wie ooit de tv-serie "Schone schijn" met Hyacinth Bouquet gezien heeft weet genoeg als ik zeg dat Onslow achter de balie staat.

Vanuit het hotel is het 20 minuten lopen naar het centrum van Cordoba. We komen aan op het plaza pricipal San Martín. Huhh... is dit het centrum?? We hebben zin in een bakkie na de busreis maar geen terras te zien. Dooie boel. Even naar de VVV dan maar.

Die geven een plattegrond met de bezienswaardigheden. De restaurants liggen allemaal nog eens 20 minuten lopen de andere kant op. Wat een raar zooitje, geen restaurants in het centrum. Wat een stomme stad. Aan het plaza principal staat Iglesia Catedral, een mooie kerk. Laten we die eerst maar bekijken dan. Achter de kerk vinden we een restaurantje waar we kunnen lunchen. Dat hadden ze bij die VVV ook wel mogen zeggen.

Na de lunch bekijken we de plattegrond van de stad. Cordoba is na Buenos Aires de grootste stad van Argentinië. Het is een stad met enorm veel mooie, koloniale gebouwen en veel kerken. Wij besluiten ons op de kerken te richten. Al dwalend van de ene kerk naar de andere ontdekken we ook steeds restaurantjes. Wat een malloot daar bij die VVV. Die kent zijn eigen stad niet eens.

Als we bij een prachtige kerk terecht komen is daar de mis bezig. We lopen naar binnen en worden direct omhelst en gekust door kerkgangers. Wat is dit?? Oh... ze wensen elkaar (en ons dus ook) net de vrede. We besluiten om de dienst verder bij te wonen en nemen plaats in een bank. Hoe apart is dat. Ik ben al lang niet meer naar een kerkdienst geweest en dan ga ik hier in Argentinië weer te communie en sta ik vreemde mensen vrede te kussen. Het doet wel wat met me.

Na deze kerk bezoeken we er nog 2 waar in beiden ook een dienst gaande is. Die diensten wonen we niet meer bij en we besluiten dat het welletjes is voor vandaag. We gaan eten en dan terug naar het hotel. Ik zie er een beetje tegenop om in het donker door die sjofele buurt te moeten lopen. Maar we komen veilig aan, niets aan het handje.

De volgende ochtend lopen we met onze bagage naar het centrum, bekijken nog wat gebouwen, drinken een bakkie koffie en dan is het alweer tijd om naar het busstation te gaan. Wij vonden Cordoba een stad met veel mooie gebouwen maar zonder enige uitstraling. Prima om een daagje te verblijven om een busreis van 36 uur van Mendoza naar Puerto Iquazu te onderbreken, maar ik zou hier niet langer willen zijn.