Dag 10: Naar Axum

23 januari 2020 - Aksum, Ethiopië

Om half 9 verlaten we Debark. Op naar Axum, een plaatsje helemaal in het noorden van Ethiopië. Dit wordt een enorme lange reisdag. We rijden door een fascinerend en prachtig mooi landschap en houden regelmatig een fotostop. Dan stelt Wilma voor dat degenen die willen wel een stuk mogen gaan lopen. Asrat, de chauffeur, krijgt de opdracht om na 15 minuten te gaan rijden en onderweg de mensen op te pikken. Lekker hoor, eventjes de benen strekken.

Will en Willem zijn al snel samen uit beeld verdwenen. Anneke en ik lopen samen op en nadat we opgepikt zijn rijden we verder. Na bocht 1 zijn de mannen nog niet te zien. Na bocht 2 zegt Wilma dat ze zich zorgen begint te maken. Ik niet hoor. Maar straks hebben ze zich verstopt. Rij maar gewoon door, ze zijn niet gek. Bij elke bocht zie ik Wilma haast door de voorruit kruipen maar de mannen zijn best al ver weg. Uiteindelijk krijgen we ze dan toch in beeld en kan Wilma weer opgelucht ademhalen. Haha.

We eten ons lunchpakket op op een bergwand onder een boom. Hartstikke leuk en heel gezellig. We zien het prachtige berglandschap veranderen in vlakker land. We komen drommedarissen tegen, sommigen staan gewoon langs de weg en we zien er ook steeds meer die als lastdier gebruikt worden. We rijden door een enorm vluchtelingenkamp met mensen uit Eritrea. De huizen waarin zij hier wonen zien er vele malen beter uit dan de huizen van de ethiopische bevolking. Ondanks de lange reis is het best een interessante dag.

Na 9 uur rijden komen we aan in Axum waar we inchecken in Armah Hotel. We hebben hier balzaal van een kamer en een goede warme douche. Wat een luxe zeg. We gaan met Anneke, Willem, Gonny en Frank op zoek naar een eettentje. In een zijstraatje vinden we een echt authentiek ethiopisch restaurantje. Het ziet er leuk uit en de kaart is in het ethiopisch. Als we uitleg vragen komen we er achter dat ze geen engels spreken. Dat maakt het er niet gemakkelijker op. Anneke vraagt de eigenaar of ze rode wijn hebben. Ze komen aan met witte. Nee, we willen rood en we wijzen naar zijn rode jasje. Oh, hij rent de straat op en komt even later heel trots terug met een fles red label whiskey. Nee, zegt Anneke, weet je wat ik ga wel ff met je mee naar de winkel.

Het eten is goed, spaghetti met spinazie voor Will, Frank, Anneke en Gonny. Egg firfir (ei met injera) voor mij. En lamb tips voor Willem, Will en Frank. De lam is wat taai maar de rest van het eten is erg lekker. Als we de rekening krijgen is het ook heel leuk, €3,00 pp. incl. 8 drankjes.

Terug in het hotel tracteert Frank op een drankje. Hij heeft zijn eerste pensioen op zijn rekening gestort gekregen. Proost Frank.

Inmiddels trekken we 10 dagen met elkaar op en leren we onze reisgenoten aardig inschatten.

Wilma (62): onze reisleidster, aardige vrouw, chaotisch, onzeker, waarschuwt ten overvloede voor van alles, brengt haar angsten over op de groep, wil echt alles in de hand hebben, doet enorm haar best maar ik vind haar niet zo'n goede reisleidster.

Fred (63): heeft een slecht zelfbeeld, voelt zich snel aangevallen, beetje vieze man, als hij eet komt er van alles uit zijn mondhoeken hangen, word ik onpasselijk van en ik probeer met eten niet tegenover hem te zitten.

Frank (66): is een lieverd, kan niks anders zeggen.

Ton (64): is constant bezig met daten en houdt ons goed op de hoogte van zijn veroveringen met foto's en al. Neemt geen blad voor de mond. Leuke vent, ik mag hem wel.

Peter (75): betweter, ik kan daar niet zo goed mee om gaan dus probeer hem zo veel mogelijk te mijden.

Martin (54): doet me erg denken aan mijn jongste broertje Niek. Ik moeder soms een beetje over hem.

Marijke (62): wat een lieve, leuke en zachtaardige (belgische) vrouw.

Ria (70): een aardige, drukke en vrolijke vrouw.

Gonny (71): aardige, vriendelijke vrouw.

Rients (71): serieuze, gelovige, rustige, ietwat op zichzelf, aardige man.

Sita (65): serieuze, gelovige, rustige, ietwat op zichzelf, aardige, positieve vrouw.

Willem (67): grappenmaker, bijna nooit serieuze gangmaker. Leuke man.

Anneke (62): aardige vrouw, neemt geen blad voor de mond.

Harjen (59): aardige, beetje stille vrouw.

Volgens reisleidster Wilma zijn er op dag 10 altijd wat strubbelingen onderling maar dat valt reuze mee. Alleen Ton is tegen Peter uitgevaren.

1. Wil Blom:
    26 januari 2020
    Bijzonder gezelschap Betty!! Veel verschillende types.
    Mooi om het allemaal te lezen wat jullie zien en meemaken. Fijne verdere reis!!