Dag 13: Nog meer kerken.

26 januari 2020 - Lalibela, Ethiopië

Om half 9 gaan we op pad voor de laatste 5 kerken én de Bete Giyorgas-kerk.

De 5 kerken van de zuidelijke cluster zijn:

1. Bete Gabriël en Rafael, het huis van deze aartsengelen.

2. Bete Marqorewos, een soort natuurlijke grot, gewijd aan de heilige Mercurius. Symboliseert hel en vagevuur.

3. Bete Emanuel, symbool voor het hemelse Jerusalem.

4. Bete Libanos, gewijd aan een van de belangrijkste kerkvaders van Ethiopië.

5. Bete Lehem.

Ze zijn enorm mooi, het blijft heel erg bijzonder. We lopen via allerlei gangenstelsels van de ene kerk naar de andere. Onderweg komen we een bruiloft tegen, mensen zitten te luisteren naar de preek, er wordt brood uitgedeeld. Ik krijg ook een stukje, het is klef, ietwat zurig, maar wel lekker. Soms lopen we door gangen en over pleintjes die erg bijbels aandoen. Heel mooi. Ook gaan we door een 40 meter lange pikdonkere gang. We lopen gebukt, houden onze voorganger én de muur aan de rechterkant vast om uiteidelijk uit de tunnel bij één van de kerken te komen. Deze gang symboliseert het geboortekanaal en we zijn dus allen herboren.

Na de 5 kerken lopen we een stukje naar de Bete Giyorgas, de beroemdste kerk, het huis van Sint Joris. Toen Sint Joris, nadat de andere kerken al af waren, in volle wapenrusting op zijn paard bij koning Lalibela verscheen, verweet hij de koning geen huis voor hem te hebben gebouwd. Lalibela gaf onmiddelijk de opdracht alsnog een kerk te bouwen. Deze staat symbool voor de weg naar de hemel.

Ik vind dit de mooiste, die een stukje bij de anderen vandaan ligt. Deze is echt heel bijzonder, hier kan je heel goed zien dat de kerk van boven naar beneden uit de rots gehakt is, met de hulp van engelen zoals het verhaal verteld over alle kerken. Echt zo bijzonder. Er liggen mummies van 3 monnikken in een kleine grot tegenover de kerk, apart om die blote voetjes in een grot te zien liggen.

We gaan lunchen bij een heel apart restaurant. Niet perse vanwege het eten, wat overigens heel erg lekker is, maar vanwege het adembenemende mooie uitzicht. Prachtig.

Daarna gaan we terug naar het hotel. Ik neem een warme douche en doe een wasje. Anneke heeft een waslijn mee dus daar kan ik mijn was ophangen. Dan haasten we ons naar de straat waar weer een soort Timkat-ceremonie-processie voorbij komt. Niet zo groots als in Gondar maar toch weer leuk.

We drinken een biertje op het terras. Dan komen Willem, Ria, Marijke en Fred terug van hun bezoek aan het Ymrehane Christos, een van de oudste kloosters van Ethiopië. Het was heel interessant horen we. Fijn, wij hadden er het extra geld (€35,00) niet voor over en we hadden meer zin in een vrije middag. Je kunt ook overvoerd raken.

We gaan de dag weer afsluiten met Anneke, Willem, Frank, Marijke en Gonny. We gaan eten bij XO restaurant. Zolang je hier geen beef besteld komt het helemaal goed. Beef kunnen ze niet klaarmaken, dat is altijd echt supertaai. De pizza's zien er goed uit maar zijn nogal smakeloos en heel flauw. Jammer hoor.

1. Wil Blom:
    2 februari 2020
    Wat prachtig dat jullie al zo veel kerken hebben gezien en ze toch steeds weer zo bijzonder zijn!!!