Dag 13: De school is weer begonnen.

26 april 2022 - Kathmandu, Nepal

Ik ben vroeg in het tehuis, vandaag gaan de kinderen weer naar school. Ik ontmoet Bikram en Som weer voor de eerste keer. Ze zoeken me op en dat vind ik wel leuk. Ze hebben de vakantie bij familie door gebracht en het is leuk geweest.

De kinders kleden zichzelf aan, eigenlijk is er voor mij niet zoveel te doen. Maar sommige kids vinden het gewoon leuk om naast je te zitten op het stoepje en een praatje te maken. Communiceren met Som is heel lastig, zijn engels is heel slecht geworden. Jammer hoor.

Bhim gaat niet meer naar school, het is niet meer mogelijk om hem nog wat te leren. Hij heeft de verstandelijke vermogens van een kind van 5 terwijl het een boom van een kerel is. Bovendien kan hij nogal agressief worden. Er wordt naarstig gezocht naar een passende plek in een of andere gespecialiseerde leefgroep. Dat is lastig want die zijn er niet zoveel in Nepal.

Als de kinderen naar school zijn wil ik helpen aardappels schillen. Ik moet echter wachten tot de keuken schoongemaakt is en daar heb ik niet zoveel zin in. Dus ga ik naar huis.

Ik had vanmorgen even geen zin in een koude douche. Dus ga ik nu douchen, nu het water door de zon is opgewarmd. Dit is de eerste warme douche sinds ik in Nepal ben. Toch wel lekker.

Ik loop naar de stupa, een paar Coras voor een goede vriendin die dit hard nodig heeft. Ik weet niet of het wat doet maar ik loop me suf om die stupa heen en hoop op het beste. Bovendien moet ik geld wisselen. Én ik ga mezelf verwennen met een cappucino met havermelk bij Himalayan Java Coffee. Ik drink niet veel koffie hier omdat ik het vaak niet zo lekker vind. Per dag één kopje na het ontbijt want in het guesthouse zetten ze prima koffie.

Om 5 uur zijn Casper, Ger en ik uitgenodigd op het eten bij Elisabeth. Wat een fantastische maaltijd heeft zij klaargemaakt. Verschillende salades, o.a. komkommer met gember. Oei..... die is zo lekker. Gekookte aardappels, een pittig (maar niet te) sausje, tofoe en chickenwings. Elisabeth woont in een mooi appartement waar we genieten van haar kookkunst en een heel gezellige avond hebben.

1. Mariette:
    26 april 2022
    Weer een mooie nieuwe dag om daar aandacht te geven aan kinderen, die zo weinig aandacht krijgen. En je zal daar maar een gehandicapte zijn... dank weer voor een aantal stukjes mooi dagboek van jouw verblijf daar. Succes en geniet van de bijzondere tijd.