Dag 17: Bezoek aan Dorze stam

31 januari 2020 - Arba Minch, Ethiopië

We gaan om half 9 op pad, hoog de bergen in om de Dorze-stam bij het dorpje Chencha te bezoeken. De Dorze staan bekend om hun hoge, op grote bijenkorven lijkende hutten van bamboe en om hun weeftechnieken. We krijgen uitleg over het dorp, de stam en hun manier van leven van het stamhoofd. Hij laat ons een 12 meter hoge hut van binnen bekijken.

Daarna verteld hij hoe ze brood maken van bananenblad. Een vrouw bakt het brood waar we bij zijn en daarna mogen we het proeven, is best te eten. Ook gaan we bijeen zitten, krijgen een glaasje lion-milk (zelfgestookte alcohol), het hoofd roept jojojojo, wij antwoorden met een langgerekt jooooohhh en slaan het shotje in een keer achterover. Het lijkt een beetje op arak.

We lopen weer door de hut naar voren. Daar zitten nu heel veel mensen van de stam die voor ons komen dansen. Het is verrassend leuk, de mensen hebben er duidelijk plezier in om te dansen, het lijkt gelukkig niet op zo'n vooraf ingestudeerd dansje. Ik word uitgenodigd om mee te dansen en stiekem vind ik dat heel erg leuk.
Na het dansen nemen we afscheid en gaan terug naar het dorp om te lunchen.

Vanmiddag gaan we varen op Lake Chamo. We zien een enorme hoeveelheid visarenden (wat een prachtige vogels), een paar enorme joekels van nijlkrokodillen, 1 nijlpaard wat maar af en toe even boven water komt en nog wat andere vogels. De hoeveelheid dieren die we zien valt tegen maar het is een mooie boottocht. Dus toch leuk.

Onderweg terug naar het hotel stoppen we bij een farmacie waar veel van ons een antibioticakuurtje, pijnstillers en/of hoestdrankjes kopen. Er blijven gewoon bij tourbeurt mensen ziek worden in de groep. Ik heb tot nu toe nog nergens last van gehad maar begin nu toch ook verkouden te worden.

We eten weer met ons vertrouwde groepje en drinken nog een biertje alvorens naar bed te gaan. Onderweg naar ons huisje komen we de 2 (niet zo heel erg) wilde zwijnen tegen die hier op het park gevoerd worden zodat ze in de buurt blijven.

1. Wil Blom:
    2 februari 2020
    Wat leuk om, zo met de plaatselijke bevolking dingen mee te doen. Eten, drinken en zelfs dansen!
    Wat fijn dat jij en Will nog niet ziek zijn geweest. Goede weerstand!! Hopelijk blijft dat zo en een kuurtje achter de hand is nooit weg.