Dag 19: Bhaktapur.

2 mei 2022 - Kathmandu, Nepal

Om half 7 word ik wakker van trommels en fluiten. De 10-daagse puja hier achter is begonnen. Tien dagen lang zullen de trommels en fluiten dag en nacht schallen. Joepie. Oordoppentijd.

Ik spring onder de koude douche en als ik net ingezeept ben is het water op. Heel erg jammer dit. Gelukkig wilde ik mijn haar niet wassen. Mijn was staat al in een sopje, kan ik dus niet uitspoelen. Dan maar uwringen en zo aan de waslijn. Dan ruikt het lekker.

Ik ben vrij vandaag en ga met Ger en Ellen naar Bhaktapur. Bhaktapur was de best bewaarde koningsstad tot de aardbeving van 2015. Toen is deze stad het hardst getroffen en zijn de tempels op Durbar square ernstig beschadigd. Nog steeds zijn ze bezig met de restauratie. Ik ben blij dat ik het in 2010 nog intact heb gezien. Het is weer mooi weer na de regen van gisteren. We slenteren de stad door, drinken ergens wat, kopen een aardigheidje, bekijken de weer opgebouwde tempels. We eten newari bara, iets van brood met groenten, weet eigenlijk niet precies wat het is, behalve dat het lekker is.

Daarna zijn we er wel klaar mee en zoeken we een taxi om terug te gaan. Taxi?? vraagt een chauffeur. Weet u tinchuli chowk? Ja hoor, stap maar in. Hij gaat op weg en vraagt dan waar tinchuli eigenlijk is. Haha, zo gaat het altijd, eerst ja zeggen en het dan toch niet weten. Bij de bothnathstupa zeggen we. Hij rijdt maar wat aan en stopt dan bij een boom. Tinchuli chowk zegt hij. Nou nee, zeggen wij, is er niet eens in de buurt. O zegt de chauffeur en rijdt verder. Ineens zie ik waar we zijn, ik roep stop en we stappen uit. Nog vijf minuutjes lopen naar huis. De chauffeur had echt geen idee, haha.

Vanavond ga ik met Geertje, Ger, Ellen en Casper in het restaurantje aan de overkant eten, lekker egchowmein. Simpel en lekker maaltje.