Dag 2: Krijtlandpad van Noorbeek naar Epen.

24 juni 2021 - Epen, Nederland

Om 8 uur komt Peter het ontbijt brengen. Prima en heel compleet ontbijt. Gekookt eitje, kaas, ham, jam, lekker granenbrood, croissantje, ontbijtkoek, hard bolletje, mueslibrood, vers geperst sinaasappelsap, banaan, perzik en dadelballetjes. Koffie en thee kunnen we zelf zetten. We ontbijten en maken ons lunchpakket klaar. Dag 2 van het Krijtlandpad, kom maar op, we zijn er klaar voor.

Om 9 uur rijden we achter Peter aan naar Epen waar we onze auto parkeren. Dan stappen we in bij Peter die ons terugbrengt naar Tinus in Noorbeek. Noorbeek wordt het meest traditierijke dorp van Zuid Limburg genoemd. Het 350 jaar oude dorpsplein met zijn stokoude plataan, het 13e eeuwse terpkerkje en de devotiekapel van H.Brigida, is nog exact hetzelfde als toen. Leuk dorpje om even rond te kijken.

Vanaf hier pakken we de route op waar we gisteren gebleven waren en lopen we via landweggetjes, boomgaarden, aardbeienkwekers en gehuchtjes met leuke, typische skeletbouwhuisjes naar Slenaken. De zon laat zich weer niet zien en het is een beetje heiïg, ideaal wandelweer dus.

In Slenaken pakken we een terrasje voor een koffie met vlaai. Hoewel de vlaai echt goed is valt hij toch een beetje tegen. We zijn gewoon verpest door de super-lekkere-vlaai van Tinus. Beetje jammer.

We steken via een brug de Gulp over als we weer verder gaan. We lopen nu door het onderste bos en betreden een stuk verderop het bovenste bos, hartstikke mooi. Als we uit het bos komen eten we op een bankje onze lunch op en genieten van het uitzicht. Enorme velden gras en graan, een koppel koeien in de wei en een trekker die aan het maaien is. Beetje thuisgevoel. We lopen door richting Epen en hopen dat we de auto terug kunnen vinden. We hebben geen adres van de parkeerplaats waar die staat.

We steken via een brug de Geul over en komen dan aan bij de Epener Volmolen die nu dienst doet als graanmolen. Deze volmolen werd in de 19e eeuw gebouwd om geweven stoffen te "vollen" tot viltig, sterk laken. Wat is dat eigenlijk, vollen? De stof werd gedrenkt in een mengsel van aarde, water, ranzige boter en gerotte urine. De stof werd bewerkt door houten stampers die door het molenrad in beweging werden gebracht. Daarna werd de stof met schoon water gespoeld en het afvalwater werd geloosd in de Geul. Deze molens hadden de bijnaam "stinkmolens".

Vanaf de molen lopen we nog een stukje door een bosrand en als we daar uit komen staan we bij onze auto. Dat ging gemakkelijk. We rijden naar het dorp om de wandeling op een terrasje af te sluiten met een lekker biertje. Vandaag was het weer een prachtige wandeling. Iets korter dan gisteren maar met meer hoogteverschillen. Wat meer klimnen en dalen dus. Maar het ging goed, 16,11 km. gelopen in bijna 4 uur. Wel heel veel rust genomen vandaag, 4 uur gelopen en 7 uur onderweg geweest. We hadden de tijd. En vanavond kookt Peter weer voor ons. Dat is zooo fijn. We eten gekarameliseerde witlof met basilicum, blauwe druiven en camembert (dit is vanaf nu mijn favoriete vegie gerecht, jammer dat ik geen zuivel kan verdragen maar voor dit gerecht neem ik deze keer de gevolgen voor lief) met zelfgemaakte patat uit de airfryer. Als toetje ijs met blauwe bessen. Zo lekker allemaal.

1. Ingrid Van Der Lee:
    24 juni 2021
    Ziet en klinkt goed Betty! Lekker genieten!
    Liefs Ingrid
  2. Karianne: