Dag 24: Naar Yabello

7 februari 2020 - Yabelo, Ethiopië

We vertrekken om 9 uur vanuit Jinka. Eerst rijden we naar Key Afer om daar de markt te bezoeken. Als we echter horen dat we moeten betalen (en nog flink ook, 200 birr (€7,00) per persoon om de markt op te mogen krijgen we zo onze bedenkingen. Ik hoef eigenlijk al niet meer. Als we dan ook nog eens 500 birr voor een gids moeten betalen, die ons zogenaamd door de politie is toegewezen, ziet iedereen er vanaf. Wat een flauwekul, een gids én entree om een markt te bezoeken. De gids wordt heel boos als we niet mee willen, waarom zijn jullie hier als je niet wil betalen? Nou joh, de groeten.

Onderweg zien we in de verte dat de lucht zwart kleurt van iets wat in de lucht vliegt. Vogels?? Als we dichterbij komen doen we gauw de raampjes dicht. Het is een enorme zwerm van duizenden sprinkhanen. Wow, een van de 7 plagen en daar rijden wij nu doorheen. Nog nooit zoiets gezien. Indrukwekkend.

We rijden door naar Konso. Daar lunchen we en nemen we afscheid van kokkie. Lekker om vanaf nu weer zelf te kunnen kiezen wat we eten. Na de lunch kunnen we naar de markt in Konso maar daar heeft niemand zin in. Rij maar gewoon door naar Yabello.

We komen om kwart over 4 aan in ons motel in Yabello. Weer een viezig onderkomen, dit is de beste slaapgelegenheid hier volgens Wilma. Nou ja, het is maar voor 1 nachtje. Ik ben echter bang dat de accomodatie  van morgen niet veel beter zal zijn. Er is een lange tafel gedekt voor het diner. Bah, even helemaal geen zin om met de hele groep te eten. Omdat dit motel buiten de stad ligt zijn we wel op dit restaurant aangewezen. Wij kiezen ervoor om in de tuin te gaan eten met Willem, Anneke en Frank. Ook Ton, Martin en Wilma kiezen een tafeltje in de tuin. De rest eet gezamenlijk aan de grote tafel. Het eten is oke maar voor het lekkere eten hoef je niet naar Ethiopië te komen. Ons obertje is een leuk joch dat lekker kan lachen en giebelen, een schatje. Tot morgen zegt hij, ik ben er om kwart over 6 om jullie ontbijt te maken.

1. Wil Blom:
    11 februari 2020
    Oepsie....zoveel sprinkhanen, lijkt me idd indrukwekkend.