Dag 25: Naar Dilla

7 februari 2020 - Dilla, Ethiopië

Kwart over 6 ontbijt, 7 uur vertrek naar de El Sod krater en de Borana-tribe. Als elke dag is het landschap waar we doorheen rijden ontzettend mooi en krijgen we lamme handjes van het zwaaien naar alle kinderen langs de weg. We zien verschillende roofvogels, struisvogels, kamelen en de gebruikelijke ezels, geiten en koeien. Na 2 uur rijden komen we aan bij de krater.

De krater is heel groen, zo'n 350 meter diep en wordt nog steeds gebruikt voor het winnen van grote hoeveelheden zout. Omdat we zo vroeg zijn wordt er nog niet gewerkt. Will en Willem dalen samen met een gids de steile kraterwand af naar het zoutmeer. Daarna moeten ze deze wand ook weer omhoog lopen. Veel plezier mannen.

Ondertussen gaan wij naar een Borana-dorp. De islamitische Borana-regio is bekend om zijn traditionele "Singing Wells". Dit zijn de belangrijkste waterbronnen voor de consumptie van vee en bevolking tijden van extreme droogte. In diepe putten staan ladders waarop zich lange rijen vormen. Wanneer emmers water van persoon tot persoon worden doorgegeven wordt er volop gezongen totdat het water de laatste persoon bovengronds bereikt. Hier komt de naam "Singing Wells" vandaan.

Helaas voor ons is de kleine regentijd dit jaar al vroeg begonnen en is er voldoende oppervlaktewater. Geen Singing Wells voor ons dus. Dan maar een dorp bekijken. Weer een andere stam, weer andere gewoonten. Helaas wat mij betreft geen aantrekkelijk bezoek. De mensen zijn erg dwingend en vragen overal geld voor. Dat is hier in het zuiden toch al heel erg. Als je een persoon wil fotograferen moet je hem 5 birr betalen. Overzichtfoto's zijn over het algemeen gewoon toegestaan zonder betaling. Hier willen ze echter al 300 birr hebben als je een foto maakt van een boom of een vogel. Ik ben er klaar mee, ik betaal helemaal niks en verlaat het dorp. Zonde van mijn tijd dit. Peter en Wilma hebben het er over dat dit dorp zo mooi authentiek is. Moeten ze mij toch eens uitleggen wat er zo authentiek is aan het constant geld vragen voor van alles en nog wat.

We halen de mannen op bij de krater (zij hebben het super leuk gehad) en rijden terug naar Yabello waar we lunchen. Dan snel de auto in voor de lange rit naar Dilla. Onderweg mogen we even een stukje lopen terwijl de auto's benzine tanken. We lopen langs de weg en de bevolking komt op ons afrennen. Ze willen ons allemaal begroeten en even aanraken. Vooral de kinderen vinden het bijzonder om een high five te geven aan een blanke. Velen vragen waar we heen gaan. Naar Addis zeggen we. Dan lachen ze wat en we zien ze echt denken of we wel wijs zijn. We krijgen liften aangeboden achter op de brommer. Nee bedankt, we lopen liever. Na een kwartiertje worden we weer opgepikt door de auto's. Dit was voor mij het hoogtepunt van deze dag.

Om 6 uur arriveren we in Dilla bij Delight Hotel. We hebben een schone, ruime kamer én we hebben een warme douche. Pure luxe dit. Ook het restaurant is fantastisch, echt lekker eten. Zo wordt een hele saaie dag toch nog fijn afgesloten.