Dag 5: Waterval en eeuwenoude kerken.

18 januari 2020 - Bahir Dar, Ethiopië

Om 7 uur ontbijten. Harjen voelt zich weer stukken beter en gaat weer mee vandaag. Maar nu ligt Rients ziek op bed. Om half 8 zitten we weer in de bus, op weg naar het dorpje Tis Abay waar we via een eeuwenoude door de portugezen gebouwde brug over de Blauwe Nijl een wandeling gaan maken naar de watervallen Tis Issat wat "water dat rookt" betekend. Omdat we hier in de droge periode zijn is het maar de vraag of en hoeveel water er van de 50 meter hoge watervallen zal vallen.

We rijden door een gebied met kleine dorpjes en waar landbouw en veeteelt beoefend wordt. Mooi om de herders met hun kuddes koeien en schapen op de weg te zien lopen. Het is vandaag marktdag en er is veel bedrijvigheid op de weg van mensen die met vee of met ezelskarren vol met allerlei spullen naar de markt gaan.

We klauteren eerst een stukje over grote stenen naar beneden om bij de brug te komen. Ook hier een drukte van belang. Er loopt een onophoudelijke stroom mensen met bepakte ezeltjes, koeien, schapen en met bossen suikerriet op hun rug van de berg af en over de brug naar de markt. Het is uitkijken geblazen dat je niet door een ezeltje of een koe van het pad gedrukt wordt. Eenmaal de brug over lopen we over een ongelijk en met stenen en rotsblokken bezaaid pad omhoog de berg op terwijl de mensen van de andere kant maar blijven komen. Het is een hele bijzondere en leuke ervaring.

Er zijn veel mensen die van alles en nog wat proberen te verkopen. Ik zeg tegen een meisje dat als ik iets wil kopen ik dat bij haar doe op de terugweg. Ik kom hier toch niet meer langs. Denk ik, want het loopt anders dan gedacht.

We komen we bij de watervallen en deze zijn echt heel mooi. Er stroomt best veel water door. Wauw.... een prachtige wandeling met dit als resultaat. We konden kiezen voor een korte wandelvariant, dan gaan we nu terug. Alleen Frank heeft voor die optie gekozen. De rest kiest voor de lange wandelvariant, nog een uur verder lopen en dan met bootjes de Nijl oversteken. Helaas blijken de bootjesmannen een conflict te hebben met de landeigenaar waardoor we niet meer over dat land mogen lopen. Als gevolg daarvan varen de bootjes niet. We moeten dus allemaal terug lopen. Niet echt erg, het is een mooi traject. Frank wordt door een ezeltje onderuit geschuffeld. Gelukkig heeft hij geen verwondingen opgelopen.

De verkopers weten ons al weer snel te vinden en ik koop een shawl bij het meisje. Denk ik, want een stukje verder komt er een meisje naar mij toe en ik herken haar direct. Dat is niet eerlijk zegt ze, je had beloofd van mij te kopen. Oeps, vergissing, maar goed eerlijk is eerlijk, beloofd is beloofd, dus koop ik een trommeltje van haar. Iedereen weer blij. Weer terug bij het begin stappen we in de bus.

Op naar het Tana meer. In dit meer liggen 37 eilandjes met daarop kloosters waar je met bootjes heen kan varen. Wij varen naar 2 van deze eeuwenoude kloosters. We bezoeken eerst Betre Mariam Monastery, gebouwd in de 14e eeuw. De aparte kerk is rond, (zonder begin en zonder eind) en bestaat uit 3 gedeelten, naar Triniti (de heilige drie-eenheid). De eerste en buitenste gang is vrij kleurloos en wordt gebruikt voor gezang van de gelovigen. De 2e gang is behangen met heel kleurige fresco's. Deze fresco's zijn geschilderd op katoen en daarna op de wand aangebracht omdat ze zo beter bewaard blijven (maar ze moeten alsnog non-stop gerestaureerd worden). Ze vertellen het verhaal van het oude en het nieuwe testament. Deze gang is bedoeld om ter communie te gaan. Het 3e en binnenste gedeelte van de kerk is alleen toegankelijk voor priesters en bevat een replica van de "Ark des Verbonds". De orginele ark bevindt zich in Axum zeggen ze. Na de bezichtiging gaan we met de boot naar de 2e kerk, Azewa Mariam Monestery, gebouwd in de 16e eeuw. Deze kerk is nagenoeg een kopie van de vorige kerk.

Terug in de boot varen we naar de plaats waar de Blauwe Nijl uit het Tanameer stroomt. Dat geloof ik wel, is niet bijzonder om te zien. Wat wel erg leuk is, we spotten pelikanen, aalscholvers, ibissen, zilverreigers, een kingfischer en zelfs een zeearend. Ook zien we vissers varen in hun papyrus bootjes. Als klap op de vuurpijl zien we een nijlpaarden-familie. Gaaf, ik vind nijlpaarden zo leuk.

Terug in het hotel gaan we eerst wat te knabbelen inslaan voor overmorgen. Daar krijgen we later geen gelegenheid meer voor. We eten met Willem en Anneke in het hotel en duiken vroeg ons bedje in. Helaas is het zaterdagavond en een enorme rotherrie, de muziek klinkt zelfs als ik mijn oordoppen in heb nog alsof er een muziekinstallatie naast mijn bed staat. Pff..... ik zal weinig slaap krijgen vannacht ben ik bang.