Dag 7: Ongeluk met Timkat

20 januari 2020 - Gondar, Ethiopië

Om 4 uur wordt er op de deur geklopt. Will heeft zijn wekker een uur te laat gezet. Hij gaat naar de zegening van het water in het bad van Fasilades. Dit ligt in een park net buiten Gondar en is omgeven door een eeuwenoude, hoge muur. In een groot bassin van 70 bij 40 meter staat een paviljoen van twee verdiepingen. Het bad is jaarlijks het middelpunt van het feest Timkat (de herdenking van de doop van Jezus door Johannes de Doper in de rivier de Jordaan). Het grootste deel van het jaar staat het bassin leeg maar als het feest nadert wordt het via een ingewikkeld systeem gevuld met water uit het nabij gelegen riviertje Qaha. Duizenden pelgrims komen naar Gondar om de doop te herdenken. Dat is nu net de reden dat ik besluit om niet mee te gaan. Ik kan niet zo goed tegen zulke massale bijeenkomsten.

Will, Willem, Peter, Ton, Rients en Sita gaan met gids Selam wel kijken. Als ze aankomen moeten ze eerst anderhalf uur staan wachten voordat ze de tribune op kunnen. Maar ze hebben mooie plekjes en dan begint het grote wachten op de priesters.

Om 8 uur ga ik ontbijten. Er zijn er al een aantal van de groep en de tv staat aan zodat we herdenking van vorig jaar kunnen zien. Het ontbijt is een buffet, exact hetzelfde als bij de lunch en het diner gisteren. Bleuhh.... niet erg smakelijk, oude lauwe spaghetti, rijst, injera enz. Ineens komen onze badgasten wat bedrukt binnen lopen. Hé, zijn jullie nu al terug? Dat zou toch pas rond half 10 zijn. Willem, die als eerste binnenkomt, zegt: er is een ramp gebeurd, één van de 4 tribunes is ingestort en de ceremonie is stilgelegd. Op de ingestorte tribune bevonden zich naar schatting 1000 ethiopiërs en dat ding viel ook nog eens op de mensen die er naast stonden. Wat een domper zeg, heel triest. Alle festiviteiten voor vandaag worden waarschijnlijk afgelast.

Later op de dag komt er helemaal niks naar buiten over het gebeuren. Wij gaan met een groepje van 10 eerst een kerk bekijken en daarna naar het Ras Gimb museum wat ooit het paleis was van keizer Haile Selassi.

Daarna gaan we een hapje eten. De tv staat aan in het restaurant en we kijken het nieuws maar zien geen berichtgeving over de gebeurtenissen van vanmorgen. We vragen ernaar in het hotel, of er veel gewonden zijn, of er doden gevallen zijn. Nee is het antwoord, er is helemaal niets gebeurd. Als we rustigjes terug lopen zien we ineens dat de processies vanmiddag wel doorgaan. We staan eigenlijk vlak bij de kerk waar een van de arken wordt terug gebracht. Mooier kan niet. We wachten tot de optocht voorbij komt. Wat een feest is Timkat en wat een immense mensenmassa. Ik word daar wel wat onrustig van maar toch mooi om mee te maken. Maar nu wil ik wel terug naar het hotel.

Wel een beetje gek dat er zo gefeest wordt terwijl er vanmorgen mensen zijn omgekomen. Er is nergens iets terug te vinden over het ongeluk. Peter heeft ergens onderweg gehoord dat er 3 doden zijn gevallen. Volgens onze ooggetuigen moeten dat er veel meer zijn en iig veel gewonden. Ze zagen zoveel mensen naar de ambulance gedragen worden. Maar dit is alles wat we erover horen. Wel hebben Rients en Sita bij de begrafenis van één van de slachtoffers gestaan. Later horen we op BBC dat er zeker 10 doden zijn en vele honderden gewonden.

We gaan met Frank, Harjen, Martin, Ria en Marijke uit eten bij Masterchef. We hebben heerlijk gegeten en vooral heel veel gelachen. Al met al was het (ondanks het ongeluk) een super gezellige dag.

1. Karianne:
    20 januari 2020
    Wat maken jullie weer veel mee! Een hele ervaring rijker! We genieten ook nu weer van je reisverslagen Betty! Groeten aan Will ook groetjes van ons😊
  2. Wil Blom:
    22 januari 2020
    Heftig, zo'n gebeurtenis met de tribune. Wat een geluk dat jullie groep er niet bij betrokken was.