Delhi

21 november 2018 - Delhi, India

We vliegen van Varanasi terug naar Delhi. Hier zouden we verblijven in hotel Inn Twang. Als we daar aankomen krijgen we te horen dat we naar een ander net nieuw hotel moeten. We worden naar hotel Gold Souk gebracht. Dit hotel wordt gerenoveerd zo te zien. Als we op onze kamers aankomen blijkt dat we geen water hebben, dat de wc's duidelijk niet nieuw en zeker ook niet schoon zijn. Bovendien werken onze sleutelkaarten niet.

Dus terug naar de receptie. Oh, werkt het niet, no problem, ga daar maar even zitten. Nou dat doen we maar even niet, wij gaan eten en willen ook nog iets van Delhi zien. Lever dan de sleutelkaarten maar in en als jullie terug komen is alles geregeld. Oke, dat is mooi. Tot later.

We vinden een restaurantje waar we alweer een heerlijke indische maaltijd nuttigen. Ik vind het eten in India geweldig, heel erg smaakvol en gevarieerd.

Na de maaltijd vragen we onze chauffeur om ons naar het rode fort te brengen. Daar schijnt hij weinig zin in te hebben en hij doet er alles aan om ons op andere gedachten te brengen. Maar wij blijven standvastig, wij willen naar het rode fort. Later komen we erachter dat chauffeurs er een hekel aan hebben om naar Old Delhi te rijden vanwege het enorm hectische verkeer daar, vele malen erger dan in New Delhi. Maar het is weekend en we komen zonder al te veel problemen aan bij het rode fort.

Het rode fort (Lal Qila) is het grootste monument van Old Delhi en is gebouwd van rode zandsteen. Vanaf de parkeerplaats lopen we langs de lange rode muur tot we op een plein komen. Hier kunnen we toegangskaartjes kopen. Maar er staat wel een bijzonder lange rij, maar ja, vooruit maar, we sluiten aan. Al snel worden we uit de rij gehaald, voor buitenlanders is er een apart loket en geen wachtrij. Je betaald hier (net als op veel andere plaatsen) als buitenlander wel 3 keer zoveel als inwoners van India. Het is niet anders.

Als we het fort binnengaan komen we eerst door een overdekte straat met souvenierwinkeltjes. Daarna komen we via grote groene grasvelden bij de publiekszaal waar vroeger mensen op auditie gingen bij de vorst. Er is een soort marmeren troon/preekstoel waar de vorst zich dan bevond. We lopen verder en zien marmeren paleizen, hamams en een moskee. Dit alles ligt temidden in mooi aangelegde ruime tuinen. Het is goed toeven in deze tuinen in de zon. We worden wel door veel indiers gevraagd om met hen op de foto te gaan. We vinden het vaak goed maar op een gegeven moment zijn we er wel klaar mee hoor. Nu even niet meer.

Als we klaar zijn in het fort lopen we via de markt naar de grootste moskee van India, de Jama Masjid Moskee. Helaas zijn we te laat om naar binnen te mogen, 30 minuten voor zonsondergang sluit men de moskee voor publiek. Jammer hoor. We blijven even boven aan de trappen van de moskee over Old Delhi uit zitten kijken alvorens met een tuktuk terug te gaan naar het hotel.

Terug in het hotel vragen we bij de receptie naar de sleutel. Hoezo? Is daar iets mee dan? Ja die werkten niet en dat zou u in orde hebben als we terug kwamen. Lever dan de oude maar in. Ja, dat hebben we dus al gedaan (sukkel denk ik er achteraan). Oh, no problem, no problem. komt goed hoor. Wat is jullie kamernummer? Weet ik veel, dat weet u toch. Oh ja, even kijken, hier heeft u de nieuwe sleutelkaarten. Mooi, dank u wel.

Wij naar boven, 4e verdieping. Huh, het is toch niet waar, nog steeds krijgen we de deur niet open. Terug naar beneden maar weer. Meneer, die sleutels werken nog steeds niet. Oh, no problem. Deze jongen gaat wel even mee naar boven om de deur open te doen. Ja leuk en dan? Als we de kamer uitgaan valt de deur wel automatisch op slot maar hoe komen we er dan weer in? Oh, no problem, dan zoek je gewoon deze jongen op en dan gaat hij weer met u mee naar boven om de deur open te doen. Nou, dat zie ik niet zo zitten. Als ik die jongen nou eens niet kan vinden? En trouwens ik heb helemaal geen zin om telkens naar dat ventje te moeten zoeken. Oh, no problem... Wat nou, no problem, big problem.

Inmiddels hebben we wel koud water en kunnen we de wc wel doortrekken. Maar ik wil ook warm water, dat hebben ze beloofd. Ik ben het helemaal zat en stuur een berichtje naar Ali van het Delhi Tourism and Travel Services.

Dan gaan we naar beneden om een kaartje te leggen. Daar wordt ik aangesproken door de eigenaar van Inn Twang én van Gold Souk. Wat is het probleem? Nou.... we hebben geen sleutel van onze kamers en we hebben geen warm water. We krijgen een masterkey (grappig, nu kunnen we dus elke kamer van het hotel binnenlopen). Warm water is moeilijk, daar wordt nog aan gewerkt. Over een half uurtje zal dat ook in orde zijn. Hmm... zal best.

Duizendmaal excuses en of we de volgende keer met een klacht naar het hotel willen komen ipv naar DTTS. Nou, volgens mij hebben we dat ook gedaan maar zonder succes. Volgens hen was er geen probleem. Nogmaals duizendmaal excuus. Of we een gratis maaltijd willen. Nou nee, we hebben net gegeten. Een drankje dan? Nou doe dan maar een biertje, een lekker koel halflitertje kingfisher. Die moeten dan even in de winkel gehaald worden maar ze komen eraan. Lekker, dank u wel.

Onder het genot van het gratis biertje vermaken we ons nog een poosje met kaarten alvorens naar bed te gaan. Douchen sla ik maar even over, warm water hebben we nog steeds niet. Ik douche morgenochtend wel. Moet ik wel vroeg zijn want om 6 uur staat de chauffeur voor de deur. Dan vertrekken we weer uit Delhi.