Onze eerste gamedrives

21 november 2018 - Kidepo Valley National Park, Oeganda

Vandaag weer een lange reisdag voor de boeg. En vandaag zitten we ook echt lang in de auto. Afgezien van af en toe een fotostop en een lunchstop gaat de reis over hobbelige, ongelijke zandwegen. Ook blijkt de brug waar we over moeten weggespoeld waardoor we ook nog een behoorlijke omweg moeten maken.

Geoffrey geeft aan dat we het moeten zeggen als we ergens een foto willen maken. Als we langs een idylisch dorpje in een prachtig landschap rijden trekken we aan de bel. STOP!! Uitstappen en klikken maar. Daar komt een militair aanrennen. Oh, oh, zegr Geoffrey. Stop met fotograferen en de auto in. Dit is een militair kamp aan de grens met Zuid Soedan. Geoffrey moet mee naar het kamp en een paar spannende minuten later komt hij terug. Hij heeft de soldaten er van kunnen overtuigen dat wij geen foto's hebben gemaakt. Pfff.... we mogen verder.

Om 5 uur komen we aan in Kidepo en maken we direct onze eerste game-drive. Leuk. We rijden over de savanne en spotten jackson hartenbeesten, waterbokken, oribi's, buffels en veel vogels. En dan zien we olifanten. Wauw, wat gaaf. Twee dagen onderweg en al 3 van de big five gezien. TOP.

We slapen hier in banda's (ronde hutjes), ziet er heel leuk uit. Helaas hebben we geen water bij de wastafel, kunnen we de wc niet doortrekken en hebben we geen warm water om te douchen. Maar wel 2 schone bedden met klamboe.  We eten gezamenlijk in de buitenlucht omringd door jakhalzen. Is dat niet leuk?!! Na een biertje gaan we slapen. Weer een dag om.

Weer ontbijten we om 7 uur om daarna voor een volle dag game-drive de jeep in te stappen. Het is werkelijk fantastisch, we zien enorm veel beesten. Een olifant van heel dichtbij, struisvogels, natuurlijk veel antilopes. We rijden tussen een enorme kudde buffels van honderden exemplaren. Zo mooi en indrukwekkend.

Maar de klapper van de dag zijn wel de 3 leeuwen die vlak naast de weg liggen te slapen. GEWELDIG. De 4e soort van de big five gezien. Nu alleen het luipaard nog.

Als we 's avonds lekker buiten zitten te eten horen we een kip enorm jammeren. We gaan kijken en zien dat er 2 kippen aan een touwtje vaststaan. Ze blijken door jakhalzen aangevallen te zijn. De ene is al dood, de andere zwaar gewond. Mensen verlos dat arme dier uit zijn lijden alstjeblieft.

Lekker stom om die kippen daar vast te zetten terwijl de jakhalzen door het kamp lopen. Als we ons diner vervolgen komen er wrattenzwijnen, buffels, waterbokken, zebra's en jakhalzen voorbij lopen. Zo leuk.

De volgende dag om 7 uur na een kopje koffie op wandelsafari met een gewapende ranger. We leren van alles over poep, sporen en allerlei dieren. Hier lopen we dan tussen de wilde dieren. Hartenbeesten, oribi's, wrattenzwijnen, zebra's, buffels enz. lopen om ons heen. Hoe gaaf is dat.

Dan gaat de telefoon van Marjan. Hallo, met wie? Met Geoffrey? Komt er een leeuw onze kant op? Haha, grappenmaker, ik zie niets hoor. De ranger is echter direct op zijn hoede. Hier maak je in Afrika geen grapjes over. Hij speurt de omgeving af en inderdaad komen ons 2 leeuwen achterop. Gelukkig gaan ze liggenen hebben ze waarschijnlijk hun buikjes vol. Gelukkig maar.

We vervolgen onze tocht en na 2 uur lopen komen we compleet en ongeschonden bij de auto's aan. We ontbijten bij de lodge waar Nand (een nederlander die hier al jaren woont) lekker eitjes voor ons bakt.

Nu uitchecken en op pad naar de volgende bestemming. Wij vinden Kidepo geweldig. Van onze medereizigers, allen ervaren afrikagangers, horen we dat ze dit park heel mooi en uniek vinden. Wij ook maar wij hebben geen vergelijk. Onze eerste safari maakten we hier en hadden het geluk zoveel dieren te zien. Dat weet je maar nooit, het is tenslotte geen dierentuin.