Witte neushoorns

21 november 2018 - Lira, Oeganda

Om 7 uur ontbijten. We maken kennis met onze medereizigers. Marjan uit Purmerend, Irene uit Rotterdam, Alex uit Brugge, Wim en Vera uit Gouda, Nicole uit Sittard en Marion en Jan uit Amsterdam. En met onze gidsen Geoffrey en Mike. We reizen met 2 verlengde jeeps met ieder 5 mensen. Instappen en wegwezen maar.

Onze eerste stop is Ziwa Rhino Sanctuary. Hier gaan we met ranger Robert te voet op zoek naar de witte neushoorn. We zetten onze telefoons uit, fluisteren alleen maar, lopen in een rijtje achter elkaar en luisteren heel goed naar Robert. Als hij bijv. zegt dat we achter de bomen moeten moeten we dat ook direct doen. Neushoorns zijn toch gevaarlijke dieren.

De neushoorns waren uitgestorven in Oeganda. Nu zijn er 2 paartjes witte neushoorns ingevoerd. In dit enorm grote sanctuary zijn ze bezig met een fokprogramma en momenteel zijn er alweer 15 beesten. Binnenkort komt er nog een paartje uit Florida. Als er 20 dieren zijn worden ze uitgezet in de diverse parken van Oeganda.

De witte neushoorn is niet wit maar dankt zijn naam aan zijn witte lippen.

We lopen een stukje en dan.... WAUW!!!... staan we op een meter of 6 afstand van 4 neushoorns. Wat een machtige imposante beesten zijn dat zeg. En dan staan wij zo dichtbij foto's van ze te maken. Een heel bijzondere ervaring.

Nummer 1 van de big five gezien. We lunchen in het park en daarna gaat de reis weer verder. Het is een lange reisdag vandaag maar onderweg stoppen we regelmatig. Om aapjes te fotograferen, om de prachtige, wilde rivier de Nijl te bekijken met zijn vele stroomversnellingen. Wat een woest watergeweld. Heel mooi.

Verderop komen we bavianen tegen, ook weer goed voor een stop. En verder gaat de rit weer over smalleen buitengewoon hobbelige wegen. Ergens in de middle of nowhere komen we aan bij Brownstone Country House evenbuiten Lira. Hier slapen we vannacht in leuke hutjes.

Het was een lange tocht maar door de vele stops voelt dat helemaal niet zo. We gaan even opfrissen en dan drinken we in de bar een lekker koud biertje voordat we gaan eten. We krijgen afrikaans eten. Het is erg lekker. We reizen met een gezellige groep mensen en er wordt veel gelachen tijdens het eten.

Dan verteld Geoffrey dat we morgenochtend om half 7 aan het ontbijt moeten zitten. Snel naar bed dus.