Fietsweekend 2023 in Scherpenzeel.

21 juni 2023 - Snelrewaard, Nederland

Vrijdagochtend 16 juni rij ik naar Anja en Frans waar het ontmoetingspunt is om aan ons jaarlijkse vriendinnen-fietsuitje te beginnen. Anja en Maartje organiseren het weekend dit jaar. Iedereen is op de fiets want we fietsen naar onze bestemming. Leuk idee.

Helaas moeten we Margret missen omdat ze een open been heeft. Ik kan niet fietsen omdat ik nog steeds erg veel last van mijn stuitje heb en Josien is herstellende van een hernia. Vandaar dat haar fiets achterop mijn auto wordt gezet en wij samen met de auto gaan.

Na de koffie krijg ik van Anja de plek door waar we gaan lunchen. Josien en ik zwaaien de dames uit en blijven nog een poosje kletsen met Frans. En dan gaan ook wij op pad. De lunchstop is bij Slot Zeist waar we tegelijkertijd met de fietsende dames arriveren. Wat een toeval.

Op een grasveld eten we onze zelf meegenomen lunch op. Ik ben het vergeten, het was zo hectisch om weg te komen vanmorgen. Een van de meiden doneert heel lief een broodje. En dan gaan ze weer door.

Josien en ik zwaaien ze uit, lopen een rondje om Slot Zeist en gaan dan op weg naar Landgoed Ruwinkel in Scherpenzeel. Leuke eindbestemming, daar ben ik al eens op vakantie geweest. Wij nemen een lekker drankje op het terras terwijl we wachten op de rest.

We logeren in huisje LR70, een leuk en ruim huisje. We installeren ons, ik deel (als altijd) een kamer met Josien. We eten in Pannenkoekenrestaurant Grietje op het park. Het is lekker, erg gezellig en een beetje koud. Ik ben vanmorgen echt zo onvoorbereid het huis uit gerend, ik heb geen jas of vestje of zo bij me. Hopen dat ik dat ook niet nodig zal hebben.

Donderdag gaat de fietstocht naar Barneveld. Ik lees eerst een poosje in mijn boek en rij dan naar het Pluimveemuseum waar ik tegelijkertijd met de fietsters aankom. Het is een leuk museum waar we van alles te weten komen over de kip en het ei.

"Een kip sprak tot het ei
Wie was er eerder, ik of jij?
De wijsbegeerte mag misschien
Op deze vraag geen antwoord zien.
Maar ik heb, wat men ook mag zeggen,
Nog nooit een ei een kip zien leggen."

Dit museum wordt gedraaid door vrijwilligers. Een vriendelijk en grappig mannetje geeft ons uitleg. In elke volgende zaal staat hij ons weer op te wachten, dus Ik heb de indruk dat hij ons wel leuk vind. Dat kan eigenlijk ook niet anders want we zijn net een kippenhok.

We zien oa. oud-hollandse kippenrassen, hoe een kuiken ontwikkeld in het ei, broedmachines, sorteermachines, kippenkunst en noem maar op. We komen er achter dat Barneveld zijn eigen sexschool heeft. Dat heeft niets met sex te maken maar wel met het sexen van de kippen.

Tot slot komen we in het veilinglokaal waar tot begin jaren negentig miljoenen eieren verhandeld werden. Eierveilingen bestaan niet meer maar in het interieur uit 1930 in de veilingzaal kunnen wij aan een veiling deelnemen. Hilarisch!! We kopen eieren, advocaat en souveniers en hebben de grootste lol. Na een overheerlijk kopje kippensoep gaan we weer terug naar huis.

Vanavond eten we bij Juffrouw Tok, een kippenrestaurant op het park.
Terug in het huisje spelen we het spelletje "Zullen we een kopje thee spelen?" Erg leuk spel en een goede manier om elkaar nog wat beter te leren kennen. Dit alles onder het genot van een advocaatje.

Zondag gaan we niet fietsen maar wandelen. Dat vind ik geweldig, dan kan ik ook mee. We lopen een klompenpadroute van 6 kilometer door een mooie omgeving.

Weer thuis storten de ouwe kippetjes (wij dus) op bed, bank of stoel neer en soezelen ff lekker weg. Ook een fijn tijdverdrijf voor even. We halen patat in het cafetaria en daarna, onder het genot van een laatste advocaatje spelen we "Een kopje thee" nog eventjes verder.

Maandagochtend ontbijten en inpakken. Om half 11 moeten we het huisje verlaten en Frans komt de koffers ophalen. Ik heb besloten om niet met de dames te gaan lunchen. Josien is dusdanig opgeknapt dat zij mee kan fietsen dus dan moet ik hier in mijn eentje nog 2 uur gaan zitten wachten. Daar zie ik geen gat in. We drinken nog een kopje koffie op het terras en nemen dan afscheid. Ik zwaai de dames uit en rij terug naar huis waar ik voor de lunch aankom.

Het was weer een heel gezellig weekend. Ik ben zo blij dat ik mee ben gegaan. Met dank aan Anja en Maartje voor het organiseren van dit afwisselende weekend en ook dank aan Wilma, Cora, Marijke en Josien voor de gezelligheid, het vertrouwen en het lachen. Op naar volgend jaar meisjes.

1. Wil B.:
    21 juni 2023
    Wat een leuk weekend!!! Klinkt allemaal gezellig en ontspannen. Ik snap dat je eindigt met
    'Volgend jaar weer'.
  2. Josien: