The great barriër reef

11 februari 2014 - Great Barrier Reef, Australië

We stappen weer op een grote catamaran, dit keer om naar de outer barrier reef te gaan. Weer worden we overspoeld door chinezen en andere aziaten. Het gekakel is weer niet van de lucht. Er bevinden zich maar 16 blanken aan boord waarvan nog 3 nederlanders.

We varen 90 minuten naar een platform in zee waar we gaan snorkelen. Ik ben benieuwd aangezien de inner reef erg tegenviel. De zee is niet heel kalm en ik voel me niet heel erg lekker. Ik ben blij als we bij het platform zijn. Helaas deint dat ook en daar voel ik me niet erg prettig bij.

We sluiten aan bij de andere nederlanders, oma, moeder en (klein)dochter. Dat is gezellig. We hijsen ons weer in een lycrapak vanwege de kwallen en gaan de zee in. Er is met lijnen een gedeelte afgezet waarbinnen het veilig is om te zwemmen en er is toezicht. Super geregeld allemaal.

Het krioelt van de chinezen en wij proberen aan de andere kant van het veilige deel te snorkelen maar het is een hele inspanning om tegen de stroom op te zwemmen. Je drijft vanzelf weer terug naar de chinezen en vanwege de drukte krijg je hier een trap en daar een klap. Wegwezen dus.

Er zwemt een gigantisch grote vis rond en een duiker maakt foto's onder water. Het koraal is hier wel heel mooi. Als het lukt om uit de drukte te blijven is het prachtig hier. De zon schijnt en dat geeft dat het rif nog mooier te zien is.

Weer terug op het platform drinken we een bakkie en lunchen we. Gelukkig voel ik me niet zeeziek meer. We kunnen met een glasbodemboot mee, dat doet oma, maar wij kiezen ervoor om met een avontuurlijke snorkeltocht mee te gaan. We zijn met vier nederlanders. Chinezen schijnen nauwelijks te kunnen zwemmen vandaar dat ze allemaal op een kluitje drijven.

Met een boot worden we een stuk verder de zee op gebracht en dan zien we een zeeschildpad die aan de oppervlakte even adem komt halen alvorens weer onder te duiken. Gaaf!!

Een biologe voert ons langs het rif en verteld ook het een en ander. Zij heeft  een reddingsboei bij zich waaraan we ons vast kunnen houden als het even moeite kost om bij de groep te blijven. En daar maken we af en toe graag gebruik van.

Kijk..... daar zien we een reef-shark (rifhaai) wegschieten. Man dat is gaaf, zien we en een schildpad en een haai. Geweldig, zelfs al zagen we maar een glimp van de haai. Opwindend.

Plots wordt ik weer overvallen door misselijkheid en komt mijn lunch eruit. Er zwemt gelijk een hele zwerm vissen in de buurt, die zijn me er dankbaar voor. Nooit geweten dat je ook zeeziek kunt worden tijdens het zwemmen. Nou ja, je kan het maar beter kwijt zijn, voel me direct een stuk beter.

Weer aan boord neem ik eerst maar iets in tegen zeeziekte en kom zonder verdere problemen de rit naar het vasteland door. Great Barrier Outer Reef moet je gezien hebben als je in Australie bent, echt een aanrader.

Vannacht horen we de regen weer kletteren maar als we opstaan schijnt de zon. We nemen de bus naar de botanische tuinen om het gedeelte te bekijken waar we de vorige keer niet aan toegekomen zijn. De botanische tuinen van Cairns zijn vrij toegankelijk en de mooiste die wij hier in Australie hebben gezien.

Zo zijn we alweer halverwege onze laatste dag down under. Morgen gaan we het vliegtuig in en vliegen we terug naar huis.