Green Island, Kurunda en The Atherton Tablelands

7 februari 2014 - Atherton Plateau, Australië

We gaan snorkelen in de inner reef van het Great Barrier Reef. We gaan met een enorme catamaran naar Green Island. Op deze boot kunnen wel een paar honderd mensen en als iedereen aan boord is blijkt de boot vooral vol te zitten met chinezen. Als we 6 blanken zien is het veel. Nu zou je zeggen... lekker boeien, maar die chinezen zijn zo luidruchtig. Het is net of er een zwerm sprinkhanen op je neerdaalt. Wat een gekkenhuis zeg.

Op het kleine eilandje wordt alles overspoelt door chinezen en is het een getrek en geduw om bij de uitleen van de snorkelspullen te kunnen komen. We besluiten eerst maar een bakkie te gaan doen alvorens onze snorkelspullen te halen. Helaas is elk zitplekje dat het eiland rijk is in beslag genomen door de sprinkhanen. Wij klimmen over een hekje van een terras dat eigenlijk gesloten is en vragen of we daar even plaats mogene nemen. Dat mag, maar koffie moeten we even bij de buren halen. Prima hoor.

Als de meeste sprinkhanen vertrokken lijken gaan we naar de winkel en uiteindelijk hebben we onze snorkelspullen. We begeven ons naar een klein strandje waar geen toezicht is en daardoor gelukkig ook geen  chinezen. We hijsen ons in onze  lycrapakken (noodzakelijk vanwege de boxjellyfish) en gaan de zee in, benieuwd naar het beroemde Great Barrier Reef.

Wat een teleurstelling wordt dat, wij zijn absoluut niet onder de indruk van het reef. Snorkelen in Indonesie was 100 keer mooier. Nu is dit het inner reef en ik hoop dat het outer reef mooier zal zijn, dat gaan we ook nog bekijken.

Dan de junglewalk maar maken, een wandeling door het rainforest op het eiland. Helaas blijkt die wandeling afgesloten te zijn. We boeken onze boot om en verlaten Green Island ietwat teleurgesteld een paar uur eerder dan gepland.

De volgende morgen zitten we om half 7 in de bus naar de skyrail naar Kuranda. Kuranda is een dorpje dat pittoresk gelegen is in de bergen. We stappen op de skyrail en voor de verandering regent het weer eens en het uitzicht is wat mistig. Jammer hoor. Bij de eerste stop stappen we uit en maken een boardwalk door het woud onder de paraplu die ze op het station beschibaar stellen. Ondanks de regen is het leuk.

Bij de 2de stop lopen we naar een uitzichtpunt op de Barronfalls. Dit is echt superjammer, we zien vaag een waterval door de mist. We wandelen verder naar een ander uitkijkpunt en we hebben geluk, het klaart op. Wat een prachtige en woeste waterval zien we. Dat is dan weer het pluspunt van de regen. De meeste mensen zien de Barronfalls als een sijpelend waterstroompje naar beneden druppelen maar wij zien een echte krachtige watermassa naar beneden storten. Supermooi. Onze dag kan nu al niet meer stuk.

We leggen het laatste deel met de skyrail af en arriveren in Kuranda. Een leuk, gezellig dorp met marktjes met aboriginalkunst. We bezoeken koala sanctuary waar we kunnen knuffelen met tamme koala's en kangeroes. Het is supertoeristisch maar wel heel leuk.

We maken een junglewalk (blijft mooi) maar na een half uur komen we aan de kreek waar we een brug over moeten. Door  de vele regen is de kreek buiten zijn oevers getreden en is de brug niet te vinden. Teruglopen dan maar.

Na de lunch gaan we met de scenic railway terug naar Cairns. Dat is leuk, een oude stoomtrein en het station en interieur van de trein zijn allemaal in oude stijl. De trein rijdt heel langzaam langs de bergwand en biedt zicht op de Barronfalls die helaas niet meer te zien zijn doordat de mist weer is komen opzetten. De trein stopt en je kan uitstappen om foto's te maken wat heel leuk is als je zicht zou hebben.

Verder gaat de rit weer. De mist is heel plaatselijk en we hebben af en toe prachtige uitzichten. Dan komt de trein bij de Stony Creek Falls, deze waterval stort vlak langs de trein omlaag. Wat gaaf is dit zeg. Kuranda is een absolute must-do als je in dit deel van Australie bent.

Vandaag gaan we naar de Atherton Tablelands en zitten we alweer om half 7 in een bus. Eerst bekijken we Devils Creek, een woeste stroom waar regelmatig ongelukken gebeuren. Er zijn hier 19 jonge mannen verdronken. Volgens een aboriginal legende moest Alana trouwen met een oude man uit haar stam. Na haar huwelijk ontmoette ze een jongen van een andere stam en ze werden verliefd. Ze ontmoeten elkaar in het geheim en maakten plannen om hun stammen te verlaten en een eigen stam te beginnen. Helaas werden ze betrapt en Alana werd in Devils Creek verdronken. En elke keer als er een jonge man in de  kreek zwemt trekt zij hem onder water omdat ze denkt dat het haar geliefde is.

De Josephine Falls zijn ook erg mooi met een prachtig meer waar je zou kunnen zwemmen. Maar omdat de waterval nu zo wild is is dat te gevaarlijk.

Daarna gaan we naar Millaa Millaa Falls, ook mooi, wij vinden watervallen gewoon prachtig. Hier kan wel veilig gezwommen worden maar het water is wel koud.

We bekijken Bromfield Swamp en rijden door naar The Crater, een kratergat zo ongelooflijk diep. Dan dalen we af naar de Dinner Falls en krijgen we toch een regenbui op ons hoofd. We zijn drijfnat, maar ach, koud is het niet dus boeien. Ook deze watervallen zijn de moeite van het bekijken waard.

We gaan kijken bij een enorme Curtain Fig tree. Deze boom wurgt andere bomen en groeit zo uit tot een enorme boom met heel veel luchtwortels. Lijkt veel op een banyantree die we vorig jaar in Indonesie hebben gezien maar is toch anders.

Dan gaan we naar een plek waar het vogelbekdier leeft en hopen dat we er een te zien krijgen maar helaas, zij houden zich schuil in het bos en laten zich niet zien. Jammer.

Dan bezoeken we nog Lake Eacham, een kratermeer waar we kunnen zwemmen. Het water is niet koud en het meer is enorm met prachtig helder water. Er leven veel waterschildpadden in dit meer.

Daarna gaan we weer terug naar Cairns. De Atherton Tablelands zijn wat ons betreft ook zeer de moeite waard om te bekijken. Wat een prachtige natuur, echt een aanrader.