Met de honden naar Normandië

25 november 2018 - Litteau, Frankrijk

Ik wil even snel met de auto naar de dierenarts om de hechtingen uit de poot van Jans te laten verwijderen voordat we morgen vertrekken.
Hup, Jans achterin, ik stap in, sleutel in het contact en star.... euh.... helemaal niks. Wat is dit nu? Ik probeer nog eens te starten maar jammer hoor, echt helemaal niks.

Maar snel van auto switchen en de acculader op deze. Is toch wel fijn als de auto start als we vannacht gaan rijden.

Helaas kunnen de hechtingen bij Jans nog niet verwijderd worden. De wond ziet er prachtig uit maar het is nog te vroeg. Dus ik krijg een stitchcutter mee en doe het dan zelf wel verderop in de week.

Thuis de tomtom op de computer aangesloten om hem helemaal te updaten. Dan kan het morgen niet mis gaan. Nee... morgen niet... maar vandaag wel. Na 3 uur updaten krijg ik de melding dat er een fout is opgetreden en alle kaarten gewist zijn. Aarrgg... een tomtom zonder straten, steden, landen. Wat nu?? Ouderwets met de landkaart dan maar??

Liever niet natuurlijk. Dus duik ik weer achter de pc en probeer weer kaarten op dat ding te installeren. En ik ben al zo blond wat dat betreft. Ik doe maar wat, steek een stekkertje in de pc, druk op wat toetsen en er lijkt iets te gebeuren wat ook weer uren gaat duren voordat het klaar is.

Ik ben er ook klaar mee, ik ga naar bed. Wordt een kort nachtje want het is al niet zo vroeg meer en we gaan wel vroeg rijden. Hopelijk is dit geen voorbode van hoe de vakantie gaat worden.

Als de wekker gaat ren ik eerst naar kantoor om de tomtom te checken. En zowaar, er staan weer kaarten op. Hoera, is toch een heel stuk gemakkelijker dan met een papieren kaart navigeren.

De acculader van de auto halen en ook deze start. Dus kopje koffie om goed wakker te worden, hondjes inladen en wegwezen. Lekker om vroeg op pad te gaan. Vrij rustig op de weg en als het licht wordt hebben we er al een heel stukkie op zitten.

We gaan dit jaar naar Normandië, Frankrijk. Hier willen we al jaren heen om geschiedenis te snuiven maar het is bijna onmogelijk om in Frankrijk onderdak te vinden met 3 honden. Eindelijk is het nu gelukt. We hebben een stekkie gevonden bij L'Étables du Chateau in Montfiquet (Litteau).

De regen valt met bakken uit de hemel. Dat is erg intensief rijden dus wisselen we wat sneller van stuur dan normaal. Als het licht wordt zoeken we een plek om te ontbijten. Helaas mag je niet met de honden naar binnen. Maar ach, het is nu droog en er schijnt zelfs een waterig zonnetje. We strekken even de benen met de honden en nuttigen een croissantje met een cappucino aan een picknicktafeltje. Prima hoor.

Niet veel later valt de regen weer met bakken naar omlaag. Soms zelfs zo heftig dat we bijna geen zicht hebben. Ook een bui met hagel. Inmiddels zijn we wel weer aan een bakkie toe. Omdat ook hier de honden niet naar binnen mogen en het nog steeds water giet drinken we maar een bakkie in de auto voordat we de reis vervolgen.

Om half 2 arriveren we op El Chateau waar we bijzonder hartelijk welkom worden geheten door de nederlandse eigenaren. De zon schijnt en we gaan in de tuin zitten met een kopje koffie. Maar al snel moeten we weer vluchten voor de regen naar het theehuis.

Het theehuis is voor algemeen gebruik. Er is ook een prieeltje waar je kan ontbijten of gewoon lekker zitten. Er worden diverse accomodaties verhuurd op dit terrein. Wij logeren in het schapenhuisje, piepklein (ons bed staat in de keuken) maar heel schattig. Bovendien beschikken we over een giga grote privetuin. Dat is lekker met de honden. Nu maar hopen op een beetje droog weer. De vooruitzichten zijn niet best. We gaan het zien.