Jaïntempels

21 november 2018 - Ranakpur, India

Eigenlijk zouden we nog een dag in Jodhpur blijven. Maar deze stad vliegt me zo aan dat we ons programma wijzigen en naar Ranakpur vertrekken. Onderweg stoppen we voor thee bij een eenvoudig tentje. We hebben Rana gezegd ons niet meer bij dure wegrestaurants (waar hij provisie krijgt) te brengen. Dit is veel leuker. Bij de restaurants waar taxichauffeurs je doorgaans brengen betaal je voor een kopje chai (indische thee met masalakruiden, melk en vooral veel suiker) al gauw 80 INR per kopje terwijl we hier 10 INR betalen.

Er zitten ook wat vrachtwagenchauffeurs chai te drinken en te chillen. Er staat een melktankwagen(tje) die wij bewonderen. Rana spreekt de chauffeur aan en dan mag Pim (vrachtwagenchauffeur in Nederland) even achter het stuur plaats nemen, gewoon voor het gevoel. Grappig.

In Ranakpur vinden we onderdak in hotel Roopam. Een heerlijk, eenvoudig hotelletje in een prachtig, rustig stukje van India, midden in de natuur gelegen. We kunnen hier lekker buiten in de tuin in het zonnetje lunchen. Genieten hoor, 100 keer beter dan het luxe Pal Haveli in Jodhpur. We zijn zo blij dat we besloten hebben om daar weg te gaan.

In India is het tot nu toe niet heel eenvoudig om een terrasje te vinden om lekker buiten te eten of een drankje te nuttigen.

Ranakpur is een dorpje van niks maar is bekend vanwege de prachtige jaïntempels die hier staan.

Het Jaïnisme staat, net als het hindoeïsme, o.a. voor respect voor natuur en geweldloosheid. Jaïns concentreren zich vooral op geweldloosheid en vermijden uiterst zorgvuldig om een ziel te kwetsen zoals die bestaat in mens, dier en plant. Zij eten geen vlees, gebruiken geen leer en maken ook geen gebruik van openbaar vervoer.

De goeroes gaan gekleed in lucht (geheel naakt) door het leven. Anderen zijn gekleed in wit met witte mondkapjes voor om te voorkomen dat zij insecten inademen. Ook hebben zij een bezem bij zich waarmee ze de grond vegen om geen insecten te vertrappen. In India zijn vele jaïns overgestapt naar het hindoeïsme en vandaag de dag is minder dan 1% van de bevolking van India Jaïn.

Als we bij de tempels aankomen zijn we bijzonder onder de indruk. WAUW!!! Wat een prachtige en indrukwekkende tempels. Pim en ik hebben een broek tot over de knie aan maar dat wordt niet toegestaan. Gelukkig kunnen we lange broeken lenen. We laten onze schoenen achter en beklimmen blootvoets de trappen van de witmarmeren tempel.

De bouw is gebaseerd op het getal 72, de leeftijd waarop de stichter van het Jaïnisme het nirvana bereikte. De tempel wordt omhoog gehouden door 1440 bewerkte pilaren. Tsjonge, nog nooit zoiets gezien. Wat ontzettend mooi. Hier zijn we wel even zoet voordat we uitgekeken zijn.

We dwalen eerst door de hoofdtempel en daarna bekijken we nog 2 kleinere (minder indrukwekkende) bij-tempeltjes. Er lopen veel apen op het complex en als Pim naast een aap gaat staan voor een foto doet deze wel heel erg lelijk tegen hem. Dan maar geen foto.

We zien een smal paadje een berghelling op dat naar een ruïne gaat. Laten we daar maar eens gaan kijken. Hier geen toeristen. Leuk. We bekijken de ruïne en de mooie omgeving en we vermaken ons prima.

We leveren de broeken weer in en gaan op weg naar een meer waar erg veel vogels zouden moeten zitten. We klimmen een stukje een berghelling op en staan dan aan de rand van een meer. Mooi hoor.

Daarna gaan we nog een ander meer bekijken waar veel krokodillen moeten zitten. Die kroks, die zien we niet. Maar boeien... dit meer is echt fantastisch mooi. We wandelen wat, zitten een poosje op een rotsblok in de zon en besluiten dan via een klein gehuchtje terug te lopen naar het hotel. Leuke wandeling en in het gehucht loopt er een hele sliert kinderen achter ons aan, vragend om rupees. In plaats daarvan delen we schriften en pennen uit.

We eten weer in de tuin en daarna komt Rana met een fles whiskey aanlopen. Pim, Will (heeft nog nooit whiskey gedronken) en Rana maken met z'n drieën de hele fles soldaat. Tsjakkeloo, tsjakkeloo (oftewel proost). Als Will naar de wc moet is het maar goed dat zo'n smalle ruimte is dat hij zowat klem staat. Dat voorkomt dat hij om valt want erg stabiel is hij niet meer. En ook Pim is niet erg zuiver meer. Rana schijnt het te kunnen hebben.

Welterusten mannen, ben benieuwd hoe jullie er morgen aan toe zijn.