De Joodse wijk in Berlijn.

29 mei 2022 - Berlijn, Duitsland

Vandaag gaan we naar Berlijn Mitte Noord, wat minder toeristisch is dan de rest van Berlijn. We beginnen bij een klein, knus marktje op de Hackischer Markt.

Vandaar lopen we naar de hofjes die een heerlijke rust uitstralen. Ze zijn groen, klein en knus. In de verschillende  hofjes zijn kleine galeries, leuke restaurantjes, kleine winkeltjes vol sieraden en andere hebbedingetjes.

Overal zie je kleine bronzen steentjes met namen erop in de straat liggen, de zogenaamde Stolpersteine (struikelstenen). Het zijn gedenktekens aan de honderdduizenden Joodse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. In Mitte woonden erg veel Joden, dus zijn er ook veel van deze steentjes op straat te vinden. Ze liggen nl. bij huizen waar joden woonden. Dit soort steentjes kom je ook in andere landen in Europa tegen.

Andere bezienswaardigheden waar we langs komen zijn de joodse begraafplaats. Deze is gesloten maar we lezen dat 24000 mensen begraven liggen in 16 graven. Hier stond een joods bejaardenhuis en in de oorlog zijn de oudjes bijeengedreven en doodgeschoten.

We zien ook de neue synagoge waarvan de gouden koepel al van verre te zien is. In 1866 werd deze gebouwd door Joodse burgers. In de Kristallnacht van 1938 werd hij in brand gestoken en in november 1943 werd de synagoge door geallieerde bombardementen zwaar beschadigd. Vandaag staat er een mooi gerestaureerde synagoge.

Vanavond eten we currywurst bij Hoeck. Vandaag staat de hoofdheks (lees eigenaresse) achter de bar. Zij kijkt heel nors maar helpt ons op een redelijk normale manier. Volgens Birgit is zij zeer goed gemutst vandaag. Treffen we dat of hebben we juist pech? Haha, wie zal het zeggen. Ik vond de scheiße-heks van donderdagavond stukken erger.... én vermakelijker.

Vanavond spelen we boerenbridge bij Sven en Birgit in het appartement en daarna nog een spelletje 4 und raus. Een gezellige laatste avond in Berlijn.