Landgoed Ruwinkel

22 september 2019 - Scherpenzeel, Nederland

MAANDAG 16 SEPTEMBER 2019.
Vakantie, rond een uur of 11.30 rijden we het erf af. We blijven dicht bij huis, 40 minuutjes rijden naar Landgoed Ruwinkel in Scherpenzeel.

Voordat we naar het park rijden gaan we lunchen bij eetcafé "De Kromme Hoek" in het dorp. Een vrij groot restaurant waar de honden mee naar binnen mogen. Voordat er iets aan ons gevraagd wordt zijn de dames al voorzien van een bak vers water. Dan zijn wij aan de beurt om te bestellen. We genieten van een heerlijk 12-uurtje bestaande uit een heerlijk soepje, een meergranenboterham met gebakken ei en eentje met een kroket. Jammie. Aan de overkant even snel wat boodschapjes doen bij de Jumbo, dan kunnen we er een paar daagjes tegen.

Rond de klok van 2 uur komen we aan op het park en we mogen al naar de Fruitgaarde 3 rijden. Daar mag de auto blijven staan. In het nette huisje is een bench aanwezig en 2 voerbakken op een standaard. Er liggen 2 welkomstpakketjes (bal, poepzakje en kauwstaafje) voor onze 3 honden.

Hup, spullen uit de auto, bakkie koffie en dan de omgeving inspecteren. Tegenover het park is een bosrandje, groot genoeg om de honden 's morgens uit te laten maar te klein om een echte wandeling te maken. Dan maar met de auto op pad.

We stoppen bij een bos waar een klompenpad is uitgezet. Eens kijken waar dat ons brengt. We komen uit bij een weg en daar lijkt het pad op te houden. Terug dan maar en een ander pad nemen. He, kiek an, hier loopt het klompenpad weer. Maar ook dit pad loopt dood op een drukke weg. Jammer, na 5 km lopen zijn we terug bij de auto. De avond brengen we kaartend door zoals we altijd doen op vakantie.

DINSDAG 17 SEPTEMBER.
Na het internet afgespeurd te hebben is het besluit gevallen om vandaag de "Groene Wissels Baarn: Landgoed en Kasteel Groeneveld" wandeling te maken. Groene Wissels zijn wandelingen van 10 tot ruim 20 km die meestal beginnen én eindigen bij hetzelfde treinstation. Ideaal voor ons. We parkeren bij station Baarn en gaan op pad.

Het eerste stuk gaat door de stad maar wel door leuke, rustige straten. De route is erg duidelijk omschreven. Na een superleuke wandeling komen we bij Kasteel Groeneveld aan waar we lekker aan de koffie en de lunch gaan. Voor de honden wordt een bak vers water gebracht.

Het kasteel is prachtig evenals het bijbehorende park dat ook nog eens losloopgebied is. De meisjes kunnen hier lekker rennen en ons zeehondje Jans kan naar hartelust bommetjes maken en zwemmen.

En door....,
via mooie bospaadjes onze weg zoekend komen we aan bij Kasteel de Hooge Vuursche. Alweer zo'n mooi gebouw met fonteinen en trappetjes in de tuin. Ik oefen even met foto's maken, de sluitertijd handmatig instellen. Daar zijn die spuitende fonteinen geweldig voor.

Iets verderop een sanitaire stop bij Cafe-restaurant Vuur waar we op het terras een koud drankje nuttigen alvorens weer verder te gaan.

Ook het laatste deel van de wandeling is prachtig en eenmaal terug bij het station drinken we bij "De Generaal" nog een kopje koffie onder een prachtige overkapping van het terras. Dit blijkt het oude station te zijn en die sfeer ademt het nog steeds uit. Mooie wandeling, een echte aanrader.

WOENSDAG 18 SEPTEMBER.
Vandaag staat er een iets kortere route op het program. Geen Groene Wissel maar een "Rondje Kernhem" in Ede. Beginnend en eindigend bij een pannekoekenboerderij. Onderweg geen horeca maar ach.... het is maar 7 km. Wij verheugen ons erop om deze wandeling af te sluiten met een bakkie koffie en een lekkere pannekoek. Wat een teleurstelling als het restaurant gesloten blijkt te zijn.

Ook deze wandeling is goed en duidelijk omschreven én is verrassend mooi. Ook een aanrader dus.

DONDERDAG 19 SEPTEMBER.
Vandaag staat de Groene Wissel "Veenendaal-De Klomp: Kasteel Renswoude" van 16 km op het programma.

Vanaf station De Klomp loop je eerst een stuk langs een drukke weg, steek je een superdruk kruispunt over en dan moet je volgens de beschrijving ruim 1 km langs een fietspad van een drukke weg lopen.

We zien bedrijven met vrije-uitloop-kippen. Mooi gezicht, al die kippetjes die op een enorme ruimte buiten kunnen lopen.

Pas na 2(!) km gaan we de Grebbeliniedijk op. Dat loopt wel leuk. Na een vrij kort stuk over de dijk komen we bij het bezoekerscentrum en museum. We besluiten om maar alvast een bakkie te doen. En door....

De route gaat over fietspaden en asfaltwegen. De als rustige weg beschreven vinden wij best druk en er wordt echt keihard gereden.

Uiteindelijk komen we in Renswoude waar we even van de route afwijken om op een doods aandoend dorpsplein te lunchen. Dit dorp heeft wat ons betreft weinig tot geen uitstraling.

Weer terug op de route lopen we door het park van Kasteel Renswoude. Het park is mooi, het kasteel is mooi. Het is prive bezit en wordt bewoond dus je mag niet voorbij het toegangshek. Maar het is toch de moeite waard om te bekijken.

We vervolgen de wandeling en komen weer over een dijk. Deze is tevens een vrij druk fietspad. Ergens missen wij een aanwijzing waardoor we weer de 2 km langs de drukke weg terug naar het station moeten lopen.

Wellicht raadt je het al, wij zijn niet bepaald lyrisch over deze wandeling. Wij vonden het vrij saai. Als fietsroute is hij denk ik leuker.

VRIJDAG 20 SEPTEMBER.
Groene Wissel Maarn: Huis te Maarn en Kaapse Bossen. We parkeren op een lang parkeren parkeerplaatsje aan de Kapelweg in Maarn. We lopen naar het Raadhuisje op het Raadhuisplein. Wat een leuk gebouwtje is dit.

We hebben geen zin om naar het station te lopen dus pikken we hier de route op. Het is wederom een prachtige boswandeling langs statige, brede beukenlanen, smalle struinpaadjes, bruinige naaldbossen en groene loofbossen. Onderweg kom je langs Huis te Maarn, een mooi spierwit gebouw.

Halverwege de wandeling kom je op een kleine zandverstuiving. Dit is losloopgebied dus de honden kunnen hier even heerlijk ravotten terwijl wij op een zandheuveltje van het zonnetje genieten. Na een poosje steken we de zandvlakte over naar Theehuis Helenaheuvel waar we lunchen.

Nog weer verderop kom je langs de enorme uitkijktoren De Kaap. Deze is het beklimmen meer dan waard, je hebt boven een zeer weids uitzicht. Weer terug bij de auto kunnen we zeggen dat we genoten hebben van deze prachtige wandeling, weer een echte aanrader.

ZATERDAG 21 SEPTEMBER.
Vandaag wordt op de Ginkelse Heide bij Ede de bevrijdingsoperatie Market Garden herdacht die hier 75 jaar geleden plaats vond. Meer dan duizend parachutisten doen bij de Ginkelse Heide de parachutesprongen na waarmee in 1944 de strategische bruggen over de grote rivier veroverd moesten worden. Die actie mislukte en Arnhem veranderde in een slagveld.

Nu wij zo dichtbij op vakantie zijn willen we daar wel gaan kijken. Maar wat is wijsheid. Met de auto kan je niet dichtbij komen. Vanwege de verwachtte drukte op de toegangswegen is de omgeving afgesloten. Er rijden pendelbussen vanaf station Ede. Gezien de staat van mijn voeten, opgezet, rood, warm en vooral pijnlijk is lang wandelen vandaag minder verstandig. Dus huren we fietsen, laten we de hondjes vandaag thuis, en proberen per fiets de hei te bereiken.

Het is prachtig weer en na zo'n 20 km fietsen we de hei op. Lange slierten fietsers en wandelaars trekken dezelfde kant op. Ik hou helemaal niet van zulke massale bijeenkomsten en op een bepaald punt besluiten we niet verder te gaan.

We staan nog geen 5 minuten of er komt een formatie vliegtuigen op ons af. Ze vliegen een rondje en komen dan terug. De eerste parachutisten worden gedropt. Dit tafereel herhaald zich een aantal keren. Wauw, wat indrukwekkend zeg. We hebben er prima zicht op vanaf hier.

Na de sprongen slaan wij af om de grote drukte te vermijden en fietsen rustig weer terug naar ons vakantiehuis.

Later zie ik op de tv de enorme mensenmassa (100.000 bezoekers) die naar de herdenking gekomen zijn. Zoveel zelfs dat mensen opgeroepen worden niet meer te komen omdat het zelfs per fiets niet meer bereikbaar was. Pff... zo blij dat ik daar niets van meegekregen heb. Maar ik ben wel blij dat we er geweest zijn. Deze dropp-off maakte grote indruk op me.

ZONDAG 22 SEPTEMBER.
Onze laatste vakantiedag willen we toch weer een Groene Wissel lopen. Het dagje rust gisteren heeft mijn voeten goed gedaan dus we wagen het er maar op. Vandaag kiezen we voor de wandeling "Ede-Centrum: Edese Bos en Heide". Hoop dat het daar vandaag rustiger is dan gisteren haha.

Het is wederom mooi weer, een prachtige wandeling door de bossen en de mooie, grote, open heide. We staan op hetzelfde punt waar we gisteren keken naar de parachutisten en waar het toen behoorlijk druk was. Nu is het vrij rustig. Zo mooi, we genieten. En weer hebben we een wandeling gemaakt die een echte aanrader is.

Terug op Landgoed Ruwinkel gaan we inpakken, opruimen en ons klaarmaken voor vertrek naar huis. De vakantie zit er weer op. Wat was het leuk en zo lekker dicht bij huis. Toppie.

Veel gewandeld, volgens de papieren 59 km. Volgens Google 84 km, maar daar zitten ook de ochtendwandelingen met de honden bij. Ach... het is geen 4-daagse maar ik ben er trots op. Vooral omdat Will niet zo van wandelen houdt ( deze puzzelroutes vond hij wel leuk) en het voor mijn voeten toch echt wel een behoorlijke uitdaging is.